مشکلات پوستی در دوران بارداری از جمله تغییر رنگ پوست در بارداری یا ایجاد لکه هایی روی پوست (مانند ملاسما) می تواند از مواردی باشد که خانم های باردار را درگیر می کند. در مقاله پیش رو به مواردی از تغییرات پوستی در بارداری و برخی مشکلات پوستی در بارداری اشاره خواهیم کرد.

دروانا: 

 تغییرات پوستی در بارداری

مادامی که بارداری شروع می شود ممکن است متوجه مشکلات دیگری شوید، تغییرات پوستی در بارداری یکی از همین موارد می باشد. وقتیکه به دلیل بارداری در بدن شما تغییراتی ایجاد می شود و شکم شما برای جای دادن جنین در حال رشد کشیده تر می شود، پوست شما نیز می تواند به طرقی واکنش نشان دهد. شما ممکن است موارد زیرا را در دوران بارداری تجربه کنید:

  • وریدهای واریسی و عنکبوتی

این وریدها به رنگ آبی یا بنفش معمولا روی پاها ظاهر می شوند. وریدهای عنکبوتی عروق وریدی نازکی هستند که ممکن است در دوران باردرای روی صورت شما ظاهر شود. در این مورد لازم نیست نگران باشید زیرا هر دو این علائم بعد از زایمان برطرف خواهد شد.

  • علائم ناشی از کشش پوست

خیلی از خانم ها ممکن است شاهد علائمی از کشیدگی پوست روی شکم، لگن، ران ها و سینه های خود باشند. این علائم معمولا در مراحل آخر بارداری بروز می کند. مقدار اضافه وزن شما و این که با چه سرعتی به این اضافه وزن رسیده اید می تواند تعیین کند که آیا به این علائم دچار خواهید شد یا خیر. فاکتورهای ژنتیکی نیز در این میان دخالت دارند.

  • بروز آکنه

آکنه تنها مختص به نوجوانان نمی باشد، خیلی از مادران نیز در طول دوران بارداری خود به آکنه دچار می شوند. در برخی موارد ممکن است فرد پیش از این سابقه آکنه نداشته باشد اما بعد از بارداری به آکنه دچار می شود.

  • راش و خارش پوست

اگر شما به طور ناگهانی احساس خارش داشته باشید، این احساس معمول نخواهد بود. اما خیلی از خانم های باردار دچار احساس خارش روی شکم خود می باشند. معمولا از شکم تا انتهای پاها احساس خارش وجود خواهد داشت.

برخی مشکلات پوستی بارداری می تواند سبب ایجاد راش های خارش دار گردد، که از جمله آن می توان به پاپول های pruritic urticarial و پلاک بارداری اشاره کرد. این توده های کوچک قرمز می تواند لکه های بزرگی را روی پوست ایجاد کند که با خارش های شدیدی همراه می باشد. این توده های کوچک ظاهری شبیه به نیش حشرات دارند.

  • تغییر رنگ پوست در بارداری: ملاسما و لینه نیگرا

اگر شما دچار لکه های تیره ای روی صورت در دوران بارداری شدید این لکه ها ملاسما نام دارد. نیمی از خانم ها در دوران بارداری به ملاسما دچار می شوند. لینه نیگرا مشکل پوستی دیگری است که به صورت خطی تیره روی شکم خانم باردار ظاهر می گردد.

  • تغییرات مو و ناخن در بارداری

در دوران بارداری ممکن است موهای شما به طور ناگهانی ضخیم تر و پر تر شود. رشد ناخن ها نیز در دوران بارداری سریع تر خواهد بود. این تغییرات ناشی از هورمون های دوران بارداری است. متاسفانه ممکن است رویش مو در نواحی تقویت شود که برای شما چندان خوشایند نباشد، از جمله این نواحی می توان به صورت، قفسه سینه و شکم اشاره کرد.

دکتر شبنم وثوقی

دکتر شبنم وثوقی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر شبنم وثوقي، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی و دارای بیش از 10 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه سلامت و بهداشت زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شبنم وثوقی
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه