لخته خون در بارداری سبب بروز مشکلات و عوارضی برای مادر و جنین می گردد. در این مقاله به عوارض لخته خون در بارداری می پردازیم.

دروانا: 

لخته خون توده ای متشکل از سلول های خونی می باشد که به دلیل تغییر شکل خون از حالت مایع به جامد ایجاد می شود. بدن به طور طبیعی برای پیشگیری از خونریزی اقدام به ایجاد لخته می کند اما در برخی موارد لخته های خون سبب انسداد جریان خون در عروق خونی مانند ورید ها یا شریان ها می گردد. این اتفاق به ارگان های بدن آسیب رسانده و حتی سبب مرگ آنها می شود. اغلب خانم های مبتلا به بیماری های مرتبط با لخته خون می توانند بارداری سالمی را تجربه کنند. اما بیماری های لخته خون در بارداری می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد که در برخی موارد به مرگ جنین یا مادر منتج می گردد. اگر سابقه ابتلا به بیماری های لخته خون دارید پیش از بارداری باید با متخصص زنان خود در ارتباط باشید. اگر در خانواده شما نیز سابقه ابتلا به بیماری های لخته خون وجود دارد باز هم باید این موضوع را به اطلاع متخصص زنان خود برسانید. در برخی موارد ضروری است برای بررسی احتمال ترومبوفیلی آزمایش خون انجام شود. ترومبوفیلی سبب افزایش احتمال بروز تغییراتی می شود که باعث ایجاد لخته های خونی غیر نرمال می گردد. خانم های باردار مبتلا به ترومبوفیلی باید با استفاده از رقیق کننده های خونی تحت درمان قرار گیرند.

عوارض ابتلا به بیماری های لخته خون در بارداری در مادر و جنین عبارت است از:

  • لخته خون در بارداری (ایجاد لخته هایی در جفت): جفت در داخل رحم رشد می کند و وظیفه غذارسانی و اکسیژن رسانی از طریق بند ناف را به عهده دارد. ایجاد لخته خون در جفت سبب انسداد جریان خون به جنین می شود و به رشد او آسیب می رساند.
  • لخته خون در بارداری (حمله قلبی): اگر لخته خون سبب انسداد جریان خون و اکسیژن به قلب شود در آن صورت قلب نمی تواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد و این سبب مرگ ماهیچه های قلبی خواهد شد.
  • لخته خون در بارداری (محدودیت رشد داخل رحمی): در این شرایط جنین نمی تواند رشد مناسبی داخل حفره رحمی داشته باشد.
  • لخته خون در بارداری (سقط): سقط به مرگ جنین قبل هفته 20 بارداری اشاره دارد.
  • لخته خون در بارداری (پره اکلامپسی): پره اکلامپسی معمولا بعد هفته 20 بارداری و یا بعد زایمان روی می دهد که مشخصه آن افزایش فشار خون در بارداری، اختلال در ارگان هایی مانند کلیه ها و کبد، دفع پروتئین در ادرار، اختلال در بینایی و سردرد شدید می باشد.
  • لخته خون در بارداری (زایمان زودرس): زایمان زودرس در هفته های قبل از 37 بارداری روی می دهد.
  • لخته خون در ریه (آمبولی ریوی): آمبولی به لخته خونی اشاره دارد که از محل تشکیل حرکت کرده و به سایر بخش های بدن وارد می شود. وقتی لخته خون به سمت ریه ها حرکت کند آمبولی ریوی روی می دهد. آمبولی ریوی سبب کاهش اکسیژن در خون و آسیب به ارگان های بدن می شود. بروز آمبولی ریوی در بارداری می تواند احتمال مرگ را به دنبال داشته باشد. دشواری در تنفس، ضربان قلب نامنظم، درد قفسه سینه، غش، سرفه همراه با خون و احساس اضطراب از علائم آمبولی ریوی می باشد.
  • لخته خون در بارداری (مرده زایی): به مرگ جنین بعد هفته 20 بارداری مرده زایی اطلاق می گردد.
  • لخته خون در بارداری (سکته مغزی، ترمبوز): وقتی لخته های خونی در عروق خونی ایجاد شده و سبب انسداد جریان خون شود ترومبوز ایجاد می گردد. ترومبوز اغلب در عروق عمیق وریدی پاها روی می دهد اما احتمال بروز آن در سایر بخش های بدن نیز وجود دارد. اگر لخته های خونی در ورید مغز ایجاد شود به اختصار CVT خوانده می شود. این عارضه احتمال سکته مغزی را درپی دارد. علائم این نوع لخته های خونی عبارت است از سردرد، مشکلاتی در بینایی و تشنج.
دکتر مهتاب مرجانی

دکتر مهتاب مرجانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مهتاب مرجاني، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران و همچنین عضو هیئت تحریریه و مدیر داخلی نشریه تخصصی زنان و مامایی ایران می باشند.
 
تایید شده توسط دکتر مهتاب مرجانی
برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه