پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از دکتر خندان زرندی نژاد جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی،آیا ترشحات واژن نشانه ای از عفونت در زنان است و آیا بروز عفونت ها در خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند غیر معمول است؟

دکتر خندان زرندی نژاد

دکتر خندان زرندی نژاد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر خندان زرندی نژاد دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی هستند که بیش از 15 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند. همچنین خانم دکتر زرندی نژاد دارای مدرک دوره تکمیلی لاپاراسکوپی پیشرفته از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 

پرسش سایت دُروانا:

1. خانمی به تازگی دچار ترشحات سنگین واژن شده است، آیا این ترشحات نشانه ای از عفونت می باشد؟

خانمی 65 ساله که اخیرا دچار عفونت قارچی شده است:
2. آیا بروز این عفونت ها در خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند غیر معمول است؟ آیا خانم ها بعد از یائسگی نیز به عفونت های قارچی دچار می شوند؟

پاسخ دکتر خندان زرندی نژاد:

دکتر خندان زرندی نژاد توضیح می دهند که ترشحات واژن طبیعی می باشد و ممکن است نشان دهنده تغییرات طبیعی در بدن شما باشد. به هر حال این اتفاق می تواند نگرانی هایی را به دنبال داشته باشد و می تواند دلیلی برای مراجعه به پزشک متخصص زنان باشد.

اغلب خانم ها به طور روزانه ترشحات واژینال دارند که معمولا سفید و یا شفاف است و ممکن است کمی بو دار و یا بی بو باشد. مقدار، قوام و رنگ ترشحات واژن از خانمی به خانم دیگر متفاوت است. ترشحات واژن می تواند در طول دوران چرخه قاعدگی متفاوت باشد و می تواند تحت تاثیر داروهای کنتراسپتیو یا ضد بارداری قرار گیرد. این روند ممکن است به دنبال یائسگی کاهش یافته و یا دچار تغییراتی شود.

ترشحات واژینال معمولا نشان می دهد که بدن طبیعی است و به سلامت شما کمک می کند. این ترشحات خانم را از خشکی واژن محافظت کرده به لوبریکاسیون آن در طول نزدیکی کمک می کند هم چنین از بروز عفونت واژینال و عفونت مسیر ادراری نیز جلوگیری می کند.

اما دکتر زرندی نژاد معتقد است که ترشح واژن همیشه خوب نیست. افزایش معنی دار این ترشحات، تغییر در رنگ یا قوام آن یا بد بو بودن (مخصوصا اگر با خارش فرج، درد لگن یا درد در حین مقاربت و یا ادرار کردن همراه باشد) می تواند حاکی از عفونت واژن یا سایر مشکلات باشد. در چنین مواردی باید برای ارزیابی های بیشتر به متخصص زنان مراجعه کنید.
 
دکتر خندان زرندی نژاد توضیح می دهند که عفونت های قارچی در واژن حداقل یک بار در 75 درصد خانم ها اتفاق می افتد. شما درست می فرمایید که عفونت های قارچی بعد از یائسگی چندان شایع نیست اما آن ها مسئول بروز برخی موارد واژینیت (التهاب واژن) هستند. رشد بیش از حد میکروارگانیسمی به نام Candida albicans مسئول چنین مشکلاتی می باشد.

آیا بروز این عفونت ها در خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند غیر معمول است؟ آیا خانم ها بعد از یائسگی نیز به عفونت های قارچی دچار می شوند؟
دکتر زرندی نژاد علت شایع رشد بیش از حد قارچ در خانم ها (صرف نظر از سن) را استفاده از آنتی بیوتیک هایی می دانند که برای عفونت های مسیر ادراری و هم چنین آنتی بیوتیک هایی که برای سایر عفونت های باکتریایی به کار می رود، به این ترتیب باکتری هایی از بین می روند که سبب حفظ تعادل قارچ ها بوده اند. رشد بیش از حد کاندیدا در خانم های باردار، آن هایی که از کنتراسپتیوهایی با مقدار استروژن بالا استفاده می کنند، افراد مبتلا به دیابت و خانم هایی که سیستم ایمنی آنان سرکوب شده است، اتفاق می افتد. استفاده از محصولات کنتراسپتیو مانند دوش واژینال، پوشیدن لباس های تنگ و یا تهویه ضعیف نیز می تواند در این میان دخالت داشته باشد.

دکتر خندان زرندی نژاد علائم عفونت قارچی را صرف نظر از سن مشابه می دانند و عنوان می کنند که علایم عفونت قارچی واژن عبارت است از سوزش و خارش لابیا و پیرامون بافت های واژن، سوزش در حین ادرار و درد در حین نزدیکی. خانم ها همچنین ممکن است دچار ترشحات سفید و ناهنجار شوند.

چندین راه حل درمانی برای کاندیدا واژینیت وجود دارد. انتخاب اول استفاده از کرم یا قرص های واژینال میکونازول یا تیوکونازول است. شما به صورت روزانه تا هفت روز از این داروها استفاده می کنید. تک دوز خوراکی فلوکونازول نیز موثر است اما باید به صورت نسخه شده توسط متخصص زنان آن را تهیه و مصرف نمائید. همچنین باید توجه داشت مصرف آن در خانم های باردار ممنوعیت دارد. از آن جایی که کاندیدا تنها ارگانیسمی نیست که سبب عفونت، خارش و ترشح واژن می شود مهم است که برای تایید تشخیص نوع عفونت حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.
 
 
برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه