مراقبت های بعد از زایمان از جمله مواردی است که خانم ها پس از دوران بارداری باید بدان توجه کنند. در این مراقبت ها بهبود زخم های ناشی از زایمان، روش مناسب پیشگیری از بارداری های آینده و احتمال بروز افسردگی پس از زایمان در فرد مورد توجه قرار خواهد گرفت.

دروانا: 

مراقبت های بعد از زایمان چیست؟

برای خانم هایی که به تازگی مادر شده اند انجام برخی چکاپ ها بعد از زایمان ضروری است. بعد از هفته ششم پس از زایمان باید چکاپ صورت گیرد تا از ریکاوری مناسب مادر پس از زایمان اطمینان حاصل شود.

شما حتی در صورتی که احساس سلامتی داشته باشید باز هم باید مراقبت های بعد از زایمان را در نظر داشته باشید. انجام این چکاپ بخش مهمی از مراقبت های بعد از زایمان را تشکیل می دهد.

مراقبت های بعد از زایمان سزارین

در صورتی که شما جراحی سزارین انجام داده باشید متخصص زنان و زایمان، شما را در هفته دوم بعد از زایمان ویزیت خواهد کرد. در این ویزیت پزشک محل برش سزارین را بررسی خواهد کرد. در زایمان سزارین جنین از طریق برشی که روی شکم و رحم ایجاد می شود متولد می گردد. اغلب جای جراحی سزارین بدون این که مشکلی در پی داشته باشند بهبود می یابند اما در برخی موارد احتمال عفونی شدن محل برش زایمان سزارین وجود دارد.

در چکاپ پس از زایمان چه مواردی بررسی خواهد شد؟

  • متخصص زنان و زایمان می تواند در مورد روش های پیشگیری از بارداری با شما صحبت کند. پیشگیری از بارداری مناسب در دوران بعد از زایمان شما را از باردار شدن ناخواسته حفظ می کند.
  • در مورد بارداری که تجربه کردید و مشکلاتی که بدان دچار شدید می توانید با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. به این ترتیب می توانید مانع از بروز برخی مشکلات در بارداری های آینده شوید.
  • نگرانی هایی که در مورد نقش جدید خود به عنوان مادر دارید را با پزشک در میان گذارید. احساس خستگی و استرس در هفته های اول بعد از زایمان کاملا طبیعی است. اگر احساس ناراحتی و نگرانی شما به مدت طولانی تری ادامه یابد باید با پزشک خود در این مورد صحبت کنید؛ زیرا ممکن است علائمی از افسردگی پس از زایمان باشد. افسردگی پس از زایمان می تواند بر زندگی شما حتی مراقبت از نوزادتان تاثیر بگذارد. افسردگی پس از زایمان قابل درمان است. شما می توانید با انجام برخی کارها به کمک پزشک متخصص خود احساس بهتری داشته باشید.
  • متخصص زنان و زایمان شرایطی مانند دیابت و فشار خون بالا را به عنوان مراقبت های بعد از زایمان در شما بررسی خواهد کرد. اگر شما در دوران بارداری به دیابت بارداری دچار شده باشید، پزشک آزمایش قند خون را برای شما انجام می دهد تا میزان قند خون را چک کند.
  • معاینه فیزیکی انجام می شود. در این معاینه به عنوان بخشی از مراقبت های بعد از زایمان، پزشک فشار خون، وزن، سینه ها و شکم را معاینه خواهد کرد.
  • معاینه لگن انجام می شود. پزشک واژن (کانال زایمان)، رحم و دهانه رحم را معاینه خواهد کرد تا وضعیت سلامت مسیر تناسلی مشخص شود. دهانه رحم در بالای واژن قرار دارد. اگر شما اپیزیوتومی داشته و یا دچار پارگی های دیگری در طول زایمان شده باشید پزشک متخصص زنان و زایمان وضعیت بهبود زخم ها را بررسی خواهد کرد. اپیزیوتومی برشی است که در دهانه واژن انجام می شود و به خارج شدن نوزاد کمک می کند.
  • متخصص زنان و زایمان اطمینان حاصل می کند واکسیناسیون شما به موقع انجام شده است. از جمله این واکسن ها می توان به واکسن آنفلوآنزا و سیاه سرفه اشاره کرد.
دکتر هما اصغری فرد

دکتر هما اصغری فرد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر هما اصغري فرد جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دارای بورد تخصصی و پزشک نمونه درفول در سال 1394 می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر هما اصغری فرد
برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه