بوتاکس نام تجاری توکسین تولید شده توسط باکتری کلاستریدیوم بوتولینوم محسوب می شود. بوتاکس از جمله روش های زیبایی پوست است که ایمپالس های عصبی ناحیه مورد نظر را متوقف می کند و فعالیت انقباض ماهیچه ای را که موجب شکل گیری خطوط می گردد کاهش می دهد.

 

دروانا:

 سوالاتی رایج پیرامون روش بوتاکس

سال های زیادی است که پزشکان متخصص پوست به طور موفقیت آمیزی از بوتاکس برای رفع خطوط و چروک های پوستی استفاده می کنند. بوتاکس نام تجاری توکسین تولید شده توسط باکتری کلاستریدیوم بوتولینوم محسوب می شود. روش بوتاکس می تواند به طور موقت و بدون نیاز به جراحی ظاهر پوست را بهبود بخشد. در صورت داشتن خطوط اخم و خطوطی در پیشانی می توانید روش ساده و بدون نیاز به جراحی یعنی تزریق بوتاکس را در نظر داشته باشید. بوتاکس از جمله روش های زیبایی پوست است که ایمپالس های عصبی ناحیه مورد نظر را متوقف می کند و فعالیت انقباض ماهیچه ای را که موجب شکل گیری خطوط می گردد کاهش می دهد.

بوتاکس چیست و چه مزایایی دارد؟

بوتاکس یا همان بوتولینوم توکسین نوع A یک ماده قابل تزریق است که از طریق مهار سیگنال های عصبی که منتقل کننده انقباضات ماهیچه ای هستند و موجب شکل گیری خطوط پوستی می شوند، خطوط اخم و خطوط پیشانی متوسط تا شدید را برطرف می سازد. با ریلکس شدن این ماهیچه و عدم توانایی منقبض شدن، پوست صاف شده و خطوط پوستی به تدریج از بین می روند.

افرادی که قصد دارند کیفیت و زیبایی پوست خود را با از بین بردن خطوط اخم و خطوط پیشانی افزایش دهند، استفاده از بوتاکس روش مناسبی بدین منظور خواهد بود. روش بوتاکس همچنین می تواند در رفع خطوط پنجه کلاغی به کار گرفته شود.

روش انجام بوتاکس چگونه است؟

روش بوتاکس یک روش غیر جراحی و از طریق انجام تزریقاتی در نواحی چروک شده صورت می گیرد. تزریق ها در روش بوتاکس از طریق سوزن های بسیار نازک و ریز استریل انجام می شوند که درد و ناراحتی را به حداقل می رساند؛ از این رو نیازی به اعمال بی حسی نیست. حتی برای افراد حساس به درد استفاده از کیسه یخ و کرم بی حسی برای انجام عمل بوتاکس کافی خواهد بود. محل های تزریق بوتاکس بعد از مشاهده و بررسی توانایی بیمار در انقباض برخی ماهیچه های خاص که عامل چروک در نواحی مورد نظر هستند، تعیین می شوند. تزریق بوتاکس به راحتی قابل انجام است و به 5 دقیقه زمان نیاز دارد.

بعد از تزریق بوتاکس چه تغییراتی اتفاق می افتند و چه نتایجی را می تواند انتظار داشت؟

بوتاکس به عنوان یکی از روش های زیبایی پوست نیازی به دوره ریکاوری ندارد. بیماران بلافاصله بعد از انجام عمل بوتاکس می توانند به فعالیت های روزانه خود ادامه دهند. عموما، بیماران شروع ریلکس شدن ماهیچه را دو روز بعد از انجام تزریق بوتاکس تجربه می کنند. اثر کامل عمل بوتاکس بین 10-14 روز بعد ظاهر می شود.

برخی از افراد ممکن است عوارض بسیار نادر همچون درد در محل تزریق بوتاکس، حساسیت، التهاب، تورم، قرمزی، عفونت، خونریزی/ کبودی در محل تزریق، سردرد، تهوع و افتادگی موقت پلک بالایی را بعد از درمان بوتاکس تجربه نمایند. در موارد نادر، افتادگی پلک بالا بعد از بوتاکس ممکن است 2-3 ماه به طول انجامد. بیشتر عوارض بوتاکس بسیار نادر هستند و در طول چند روز بعد از عمل بوتاکس از بین می روند. در حالی که نتایج بعد از بوتاکس می تواند متفاوت باشد، بیشتر بیماران شاهد کاهش قابل توجه خطوط متوسط تا شدید اخم بین ابروها و خطوط پیشانی ظرف 5-7 روز بعد از درمان بوتاکس می شوند؛ روند کاهش خطوط تا چهار ماه بعد از انجام تزریق بوتاکس ادامه می یابد.

چه کسانی نمی توانند عمل بوتاکس را انجام دهند؟

افراد باردار، شیرده و یا آن هایی که به بیماری های نورولوژیک دچار هستند نباید تزریق بوتاکس را انجام دهند. از آن جایی که بوتاکس برای رفع تمامی چروک های پوستی موثر نیست، بهتر است قبل از انجام بوتاکس با متخصص پوست در این زمینه مشورت کنید.

دکتر خلیل الله حامد پور متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر افزودند که عوارضی مانند حساسیت با بوتاکس های استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت تاکنون مشاهده نشده است. این عوارض تنها با بوتاکس های غیر استاندارد ظاهر می شوند.

بوتاکس در درمان تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست و پا نیز بسیار موثر است.

دکتر خلیل الله حامدپور

دکتر خلیل الله حامدپور

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر خلیل حامد پور متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای بیش از 20 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه پوست و زیبایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر خلیل الله حامدپور
برگرفته از: وبسایت https://www.amaskincare.com
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه