اگزما یک عارضه پوستی مزمن است که اغلب در اثر واکنش سیستم ایمنی به سلول های خود بدن ایجاد می شود. درمان قطعی برای اگزمای پوستی وجود ندارد اما برخی روش های موضعی و سیستمیک می توانند در درمان اگزما و پیشگیری از عود آن تاثیر گذار باشند. قرار میگیرد.

 

دروانا:

درمان های نسخه ای اگزما

راه های درمان اگزما: درمان موضعی اگزما

  • استروئیدهای موضعی با کاهش التهاب پوستی در درمان اگزما به کار می روند. استروئیدهای موضعی قدرت اثر و فرمولاسیون های گوناگونی دارند. این داروها به عنوان عامل پیشگیرنده برای کنترل عود اگزما به کار می روند. در مواقعی که از استروئیدهای موضعی برای درمان اگزما استفاده می کنید، با توجه به احتمال ایجاد عوارضات جانبی ناشی از مصرف طولانی مدت استروئید حتما دستورات و مراقبات داده شده توسط پزشک را در نظر داشته باشید و از استعمال آن ها در نواحی حساس مانند پلک ها یا نواحی تناسلی بپرهیزید. استروئیدها برای درمان انواع اگزما تجویز می شوند.
  • مهار کننده های کلسینورین موضعی مثل Protopic و elidel با جذب شدن به پوست، اثر ضد التهابی داشته و از فعال شدن بخشی از سیستم ایمنی جلوگیری می کنند. این داروها حاوی استروئید نیستند و می توانند برای مدت طولانی برای کنترل علائم اگزما پیشگیری از عود آن به کار روند. مهار کننده های کلسینورین موضعی برای درمان انواع اگزما شامل درماتیت آتیک، درماتیت تماسی، اگزما نومولار و درماتیت سبورئیک کاربرد دارند.
  • مهار کننده های فسفودی استراز 4 که با مهار این آنزیم در ابتدا موجب کاهش التهاب در سطح و داخل پوست می شوند. مهار کننده فسفودی استراز موضعی می تواند برای مدت طولانی برای کنترل علائم اگزما و پیشگیری از عود آن به کار رود. این داروها اغلب برای درمان اگزما خفیف تا متوسط کاربرد دارند.
  • داروهای محافظ پوستی نسخه ای که اغلب از لیپیدها و سرامیدها ساخته شده اند، به حفظ رطوبت پوستی کمک کرده و محافظی در برابر عوامل تحریک کننده پوستی هستند. لیپید ها و سرامیدها از چربی ها، روغن ها و موم ها ساخته شده اند. افراد مبتلا به اگزما دچار کمبود چربی های طبیعی پوست هستند که موجب خشکی شدید پوست و خارش آن می گردد. داروهای محافظ پوستی برای درمان انواع اگزما تجویز می شوند.

راه های درمان اگزما: نوردرمانی اگزما

نوردرمانی یا فتوتراپی اگزما با منتشر ساختن نوع خاصی از نور به نام پرتو فرابنفش نوع بی توسط دستگاه مخصوصی در درمان اگزما به می رود. نوردرمانی اگزما چندین بار در هفته در مطب پزشک برای مدت چندین هفته یا ماه انجام می گیرد. فتوتراپی اگزما با کند کردن فرآیند التهاب و تقسیم سلولی برای درمان انواع خاصی از اگزما به کار گرفته می شود.

راه های درمان اگزما: داروهای مهار کننده سیستم ایمنی

داروهای مهار کننده سیستم ایمنی با کنترل یا مهار کردن سیستم ایمنی اعمال اثر می کنند. مهار کردن سیستم ایمنی با کاهش التهاب همراه است که پیشرفت علائم اگزما را کند می کند. مهار کننده های سیستم ایمنی اغلب در فرم قرص وجود دارند اما به صورت تزریقی نیز دریافت می شوند. متوترکسات، سیکلوسپورین و میکوفنولات از جمله این داروها هستند. این داروها برای درمان اگزما توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده اند اما به عنوان یک اثر جانبی برای درمان این بیماری به کار می روند. داروهای مهار کننده سیستم ایمنی برای درمان اگزما متوسط تا شدید مورد استفاده قرار می گیرند.

راه های درمان اگزما: داروهای بیولوژیک

داروهای بیولوژیک یا بیولوژیک ها از دستکاری پروتئین های به دست آمده از سلول ها یا بافت های زنده به دست می آیند و به صورت تزریقی دریافت می شوند. این داروها بخشی از سیستم ایمنی که تصور می شود در بروز علائم متوسط تا شدید اگزما موثر است را مورد هدف قرار می دهند. این داروها با کند کردن واکنش ایمنی، التهاب، قرمزی پوست، خارش و راش ناشی از اگزما را کاهش داده و به درمان اگزما کمک می کنند. داروهای بیولوژیک برای درمان اگزما متوسط تا شدید کاربرد دارند.

دکتر سمیه حجازی نیا

دکتر سمیه حجازی نیا

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر سميه حجازي نيا متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سمیه حجازی نیا
برگرفته از: وبسایت https://nationaleczema.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه