بر اساس تحقیقات جدید، استفاده از رژیم غذای مدیترانه ای در خانم های مسن ریسک شکستگی لگن را کاهش می دهد.

بر اساس گفته محققین کاهش 20 درصدی ریسک شکستگی لگن در خانم هایی که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند (رژیمی که سرشار از میوه ها، سبزیجات، مغزیجات، حبوبات و غلات است) در مقایسه با خانم هایی که این رژیم را دنبال نمی کنند، مشاهده شده است.

دکتر برنارد هارینگ ازدانشگاه ورتسبورگ در آلمان اظهار داشت این نتایج نشان می دهد پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ها در خانم هایی داشته باشد که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند.

این نتایج به صورت آن لاین در تاریخ 28 مارچ در ژورنال طب داخلی JAMA منتشر شد.

بر اساس گفته دکتر Michael Hepinstall رژیم غذایی می تواند در سلامت استخوان افراد میان سال بسیار مهم باشد، اما این که کدام رژیم غذایی از این نظر بهترین است، هنوز مشخص نیست. او که خود متخصص جراح ارتوپد در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک می باشد گفت به طور کلی تحقیقات از این ایده حمایت می کند که تغذیه مناسب مزایای مختلفی دارد از جمله آن که ریسک شکستگی لگن را نیز کاهش می دهد.

اما او توضیح داد نتیجه این تحقیق به اندازه ای کافی نبود که تایید کند رژیم غذایی مدیترانه ای بهترین است و یا این که نشان دهد افرادی که از این رژیم استفاده کنند می توانند مطمئن باشند که از خطر شکستگی در امانند.

در این تحقیق تیم متخصصین آلمانی ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت استخوان ها در بیش از 90000 خانم آمریکایی سالم که متوسط سنی آنها 64 سال بود را بررسی کردند. این افراد به مدت 16 سال مورد پیگیری قرار گرفتند.

در حالی که نتایج این تحقیق به نفع رژیم غذایی مدیترانه ای بود اما به نظر نمی رسد شانس شکستگی به طور کلی کاهش یافته باشد.

Hepinstall متذکر شد اما این خبر خوب برای افرادی است که روی این رژیم قرار دارند. او هم چنین توضیح داد با وجود این که رژیم غذایی مدیترانه ای در مقایسه با سایر رژیم ها میزان لبنیات مصرفی را بیشتر کاهش می دهد اما به نظر نمی رسد به سلامت استخوان ها آسیب برساند.

اما چه چیز به تقویت استخوان ها مادامی که سن رو به افزایش است کمک خواهد کرد؟

بنا به گفته Hepinstall برخی ورزش های weight-bearing مانند تایچی می تواند بسیار موثر باشد. او افزود در صورتی که فقر ویتامین دی و یا کلسیم در میان باشد مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین دی توصیه می شود، در صورت تشخیص پوکی استخوان نیز تجویز دارو آغاز می گردد. (weight-bearing به ورزش هایی اشاره دارد که شما را وادار به فعالیت علیه نیروی جاذبه می کند).

او در ادامه توضیح داد بهترین راه برای پیشگیری از شکستگی پرهیز از زمین خوردن و افتادن می باشد. چک کردن وضعیت بینایی فرد بسیار حائز اهمیت است همچنین توصیه می شود در خانه به هنگام شب از نور استفاده شود، از قالیچه های سبک که روی زمین سر می خورند پرهیز شود، همچنین در حمام نیز باید مراقب بود.

تاریخ انتشار: 1395/02/06
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت https://www.nlm.nih.gov
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه