یافته های جدید نشان می دهد ویروس زیکا ممکن است حتی زمانی که مادر قبل از زایمان به عفونت دچار شود، به مغز جنین آسیب برساند. باور بر این است که عفونت زیکا تهدیدی برای مغز جنین خواهد بود اگر مادر در سه ماهه اول بارداری به این عفونت دچار شود.

از آن جایی که شیوع زیکا در آپریل سال 2015 در برزیل بوده است، هزاران نوزاد متولد شده در این کشور دچار نقصی به نام میکروسفالی بودند که در این حالت مغز و سر نوزاد به طور غیر طبیعی کوچک خواهد بود.

در این بررسی جدید 55 خانم برزیلی باردار آلوده به زیکا که فرزندشان نیز تحت تاثیر این عفونت قرار گرفته بود، حضور داشتند. تصویربرداری های پزشکی نشان داد چهار مورد از نوزادانی که مادران شان بین دو تا یک هفته قبل از زایمان به عفونت دچار شده بودند دچار ضایعاتی در سیستم عصبی مرکزی بودند که مشخصه عفونت های ویروسی است.

Mauricio Lacerda Nogueira محقق شبکه تحقیقاتی ویروس زیکا عنوان کرد این نوزادان با قد و وزن نرمال متولد شده و علائمی مبنی بر میکروسفالی در آن ها وجود نداشت و اگر این مادران بخشی از این تحقیق نبودند این ضایعات توسط دست اندرکاران مشخص نمی شد.

محققین افزودند تحقیقات قبلی ارتباط بین این ضایعات با عوارض شدید را نشان نداد، اما این که آن ها چه تاثیری بر رشد مغزی دارند هنوز مشخص نیست.

Nogueira طی اخباری عنوان کرد ما روند رشد این نوزادان را تا چند سال دنبال می کنیم تا بروز هر گونه مشکلی مشخص شود. او افزود این کشف طیف دیگری از این بیماری را نشان می دهد که سبب پیچیدگی بیشتر می شود. علاوه بر موارد چشم گیر میکروسفالی، تظاهرات شدید کمتری وجود دارد که باید به طور صحیحی درک شود.

این آزمون اخیرا در ژرونال Clinical Infectious Diseases منتشر شده است.

در تحقیق دیگری که توسط محققین FAMERP انجام شد مشخص گشت عفونت زیکا می تواند از طریق پیوند اعضا گسترش یابد.

آن ها دو بیمار با پیوند کلیه و دو بیمار با پیوند کبدی را شناسایی کردند که به عفونت زیکا آلوده بودند و در ارگان های جدید آن ها ویروس وجود داشت. این آزمون اخیرا در ژورنال آمریکاییAmerican Journal of Transplantation منتشر شده است.

همه این چهار بیمار در بیمارستان بستری شده اما زنده ماندند.

Nogueira گفت این دریافت کننده های پیوند علائم معمول زیکا مانند راش های پوستی، خارش و ورم ملتحمه را نداشتند.

اغلب افراد آلوده به زیکا عموما علائم آزاردهنده ای ندارند و یا این که اصلا علائمی را نشان نمی دهند.

تاریخ انتشار: 1395/08/19
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه