مشخص است که زیکا از طریق نیش پشه هم چنین در موارد نادر از طریق نزدیکی جنسی منتقل می شود.

در حال حاضر تحقیقات نشان می دهد ویروس می تواند تا ساعت ها روی سطوح سخت و بدون منفذ مانند میز و کف زمین باقی بماند.

محققین می گویند این خبر خوبی است زیرا بسیاری از ترکیبات ضد عفونی کننده رایج می تواند ویروس زیکا موجود روی سطوح را از بین برد.

این یافته ها در نشست سالانه انجمن دانشمندان علوم دارویی در ساندیاگو ارائه شده است.

رهبر این تحقیقات S. Steve Zhou که مسئول ویروس شناسی و زیست شناسی مولکولی در آزمایشگاه Microbac واقع در پیتسبورگ می باشد طی اخباری گفت ویروس زیکا می تواند روی سطوح سخت و بدون منفذ تا 8 ساعت زنده بماند و احتمالا زمانی که محیط حاوی خون باشد این زمان طولانی تر نیز می شود، اتفاقی که در واقعیت احتمال وقوع آن بالاست.

ویروس زیکا می تواند عفونت خفیفی را در افراد بالغ ایجاد کند، تنها یک نفر از هر 5 نفر علائمی را نشان می دهد.

اما ویروس زیکا خطر بالقوه ای برای جنین محسوب می شود. این بدان دلیل است که ویروس می تواند نقص شدیدی از جمله میکروسفالی را در جنین به دنبال داشته باشد. به این ترتیب جمجمه نوزاد به شدت کوچک می شود و مغز به درستی رشد نمی کند.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از 2000 کودک با این نقص در برزیل متولد شدند.

در تحقیقات جدید گروه Zhou دریافتند که در برخی شرایط زیکا می تواند تا ساعت ها روی سطوح بدون منفذ زندگی کند و هنوز هم بسیار مسری باشد.

او تاکید کرد خبر خوب این است که ما می دانیم ضد عفونی کننده هایی مانند ایزوپروپیل الکل و الکل عموما در کشتن این نوع ویروس در محیط موثر هستند و می تواند ظرف 15 ثانیه ویروس را از بین برد.

او هم چنین افزود این یافته ها برای مسئولین و دست اندکاران بهداشت بسیار حائز اهمیت است.

هیچ مورد شناخته شده ای از ابتلا به عفونت در اثر تماس با سطوح آلوده در دست نیست. اما تیم تحقیقاتی Zhou عنوان کرد یکی از کارمندان آزمایشگاه به این رویروس آلوده شده است.

در این تحقیق بررسی نشد در دمای بالا ویروس زیکا روی سطوح بدون منفذ تا چه مدت می تواند باقی بماند. این نکته ای است که در فاز بعدی تحقیقات قرار است مورد مطالعه قرار گیرد هم چنین می خواهند به این نکته نیز بپردازند چطور به بهترین نحو ویروس می تواند غیر فعال شود.

از آن جایی که این یافته ها در نشست پزشکی ارائه شده است باید تا قبل از منتشر شدن در ژورنالی کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته شود.

تاریخ انتشار: 1395/09/11
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه