خلاصه: تحقیق بالینی زیر ثابت کرد که تزریق دو دوز واکسن اچ پی وی برای ایجاد ایمنی در برابر ویروس اچ پی وی در نوجوانان کافی است و نیازی به تزریق دوز سوم نیست.  

ویروس اچ پی وی می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شده و همچنین بیش از 90 درصد سرطان های دهانه رحم نیز بدلیل ابتلا به این ویروس است. علاوه بر ایجاد سرطان دهانه رحم، ویروس اچ پی وی می تواند در بیضه، گلو و مقعد نیز منجر به بروز سرطان شود.

طبق گفته سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، واکسن اچ پی وی اگر در سن مناسب تزریق شود می تواند 100 درصد از بروز زگیل تناسلی و سرطان های ناشی از آن پیشگیری کند.  

پیش از این توصیه می شد که افراد بین 9 تا 26 سال باید سه دوز از واکسن اچ پی وی را جهت ایمنی علیه این ویروس دریافت کنند. در حالی که نتایج تحقیق زیر نشان داده است که تزریق دو دوز از واکسن اچ پی وی می تواند در نوجوانان ایمنی کافی را ایجاد کند.

تحقیق بالینی بر روی واکسن اچ پی وی و دفعات تزریق آن

این تحقیق در 21 اکتبر در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر گردید. روش و نتایج بشرح زیر است:

  • روش: این تحقیق بر روی بیش از 1500 فرد با گروه سنی 9 تا 26 سال انجام شد. این افراد در 52 محل در 15 کشور مختلف واکسن اچ پی وی با اسم واکسن گارداسیل را دریافت کردند. محققین به نوجوانان 9 تا 14 سال دو دوز واکسن اچ پی وی و به افراد بالای 14 سال تا 26 سال سه دوز واکسن تزریق کردند.
  • نتایج: دختران و پسران نوجوان 9 تا 14 ساله بعد از گذشت 6 تا 12 ماه بعد از دریافت دو دوز واکسن اچ پی وی، ایمنی مشابهی را در مقایسه با نوجوانان دیگر یا بزرگسالانی که سه دوز واکسن را دریافت کرده بودند، نشان دادند. بنابراین تزریق دو دوز واکسن اچ پی وی در نوجوانان بین 9 تا 14 سال کافی است.
  • لازم بذکر است که سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها همچنان توصیه می کند که افراد بالای 15 سال تا 26 سال بهتر است که دوز سوم واکسن اچ پی وی را دریافت کنند.
  • این تحقیق با سرمایه گذاری مالی شرکت ) Merckتولید کننده واکسن گارداسیل) انجام شد.
  • واکسن سوم اچ پی وی با اسم واکسن سرواریکس در ماه اکتبر توسط شرکت تولید کننده (GlaxoSmithKline) از بازار دارویی جمع آوری شد.
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه