محققین گزارش کردند تک دوز واکسن آزمایشی زیکا، موش و میمون را علیه این ویروس محافظت کرده است.

به دنبال شیوع زیکا در آمریکای لاتین و برخی بخش های جنوبی آمریکا، دانشمندان در تلاشند تا واکسنی را علیه زیکا ایجاد کنند.

چندین واکسن روی حیوانات تست شده است اما این اولین واکسنی است که تاثیرات قوی و طولانی مدتی را بدون استفاده از ویروس زنده نشان داده است. به هر حال تحقیقات حیوانی همیشه نتایج مورد انتظار را در مدل های انسانی نشان نمی دهد.

واکسن های معمولی حاوی نسخه کشته شده یا ضعیف شده ویروس هدف و یا پروتئین ایزوله شده ویروسی می باشند. بر اساس گفته محققین این واکسن از رشته های نازک RNA استفاده کرده است که حاوی کدهای ژنتیکی برای ایجاد پروتئین های ویروسی می باشد.

وقتی واکسن تزریق می شود پاسخ ایمنی سریعی در موش راه می افتد و او را از مواجه درون وریدی زیکا در دو هفته آینده محافظت می کند. وقتی ویروس زیکا پس از 5 ماه بعد دوباره به موش تزریق می شود، تاثیرات محافظتی هنوز باقی مانده است.

محققین هم چنین دریافتند یک بار تزریق واکسن زیکا در میمون ها نیز محافظت قوی را علیه ویروس زیکا در طول 5 هفته آینده نشان می دهد.

این یافته ها در اول فوریه در ژورنال نیچر منتشر شد.

دکتر Drew Weissman متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه پنسیلوانیا عنوان کرد ما ایمنی سریع و با دوامی را بدون عوارض جانبی مشاهده کردیم و بنابراین تصور می کنیم این کاندیدا می تواند استراتژی امیدوارکننده ای را در راستای مبارزه جهانی علیه ویروس زیکا نشان دهد.

ما امیدواریم که کارآزمایی های بالینی در طول 12 تا 18 ماه آغاز شود.

این کار تحقیقی نشان می دهد این استراتژی جدید می تواند سطحی از خنثی سازی ویروس زیکا را نشان دهد که حدود 25 بار موثرتر از واکسن های استاندارد می باشد.

اگر واکسن زیکا تنها بعد از تک دوز آن موثر باشد، برای ساده تر سازی مصرف آن به زیرساخت هایی نیاز خواهیم داشت.

دانشمندان بعد از شیوع ویروس زیکا در آپریل 2015 در برزیل در تلاش بوده اند تا واکسنی را علیه آن ایجاد کنند.

هزاران نوزاد در آن کشور  بعد از آلوده شدن مادران در طول بارداری با نواقص شدیدی متولد شدند. شایع ترین تاثیرات میکروسفالی بوده است. اما سایر نواقص از جمله آسیب بینایی، شنوایی و سیستم عصبی نیز گزارش شده است.

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها،در آمریکا 1394 تشخیص ابتلا به عفونت زیکا در خانم های باردار وجود داشته است. 

بر اساس گزارش همین سازمان از بین این بارداری ها 38 نوزاد به نواقص مرتبط با زیکا دچار شدند و 5 مورد نیز به ختم بارداری انجامید.

تاریخ انتشار: 1395/11/27
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه