یافته های جدید نشان می دهد تقریبا در همه موارد اقامت ویروس زیکا در مایع منی مردان کمتر از سه ماه می باشد. هنوز دستورالعمل های به دست آمده از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا توصیه می کند مردان آلوده به مدت شش ماه بعد از آلوده شدن به زیکا از داشتن نزدیکی بپرهیزند و یا این که در این مدت از کاندوم استفاده کنند.

متخصصین بیماری های عفونی عنوان کردند این دستورالعمل ها باید به همین ترتیب باقی بماند.

متیو آلیوتا دانشمند دستیاری که در دانشگاه دامپزشکی ویسکانیتن به بررسی ویروس ها می پردازد عنوان کرد بهتر است هم چنان بازه طولانی مدت شش ماه را در نظر داشته باشیم.

اپیدمی شدن زیکا نزدیک به دو سال پیش در برزیل آغاز شد و پس از آن به بخش های مختلفی در جهان نیز منتشر شد، این ویروس منجر به نقص هزاران نوزادی گردید که مادران آنها در طول بارداری به این عفونت دچار شده بودند.

شایع ترین اثر جانبی این عفونت میکروسفالی است شرایطی که سبب می شود سر و مغز نوزاد کوچک تر از حد معمول باشد. در طولانی مدت پزشکان با مشکلات حسی و عصبی بیشتری در این نوزادان رو به رو شدند.

بر اساس آن چه که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در اواخر ژانویه اعلام کرد در آمریکا 1394 مورد خانم باردار آلوده گزارش شده است این آمار در مناطق آمریکایی به 3071 مورد می رسد. پورتوریکو در اثر این عفونت ضربه شدیدی دیده و تاکنون در آنجا 38 نوزاد مبتلا به نواقص مربوط به زیکا متولد شده اند.

دانشمندان باور دارند که پشه های آلوده در درجه اول مسئول انتشار این بیماری هستند اما این بیماری می تواند از طریق فعالیت جنسی و یا دریافت خون آلوده نیز منتقل شود.

به گفته Philippe Lagace-Wiens محقق در زمینه بیماری های گرمسیری در دپارتمان میکروبیولوژی پزشکی دانشگاه مانیتوبا در کانادا عنوان کرد این که ویروس چه مدت در مایع منی باقی می ماند، ما گزارش های موردی مبنی بر بازه چهار، پنج تا شش ماه را داشته ایم.

در اخبار جدید محققین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها به سرپرستی دکترGabriela Paz-Bailey میزان ویروس زیکا را در 95 خانم و 55 مرد در پورتوریکو دنبال کردند. همه افراد شرکت کننده اخیرا آلوده شده بودند.

دانشمندان ویروس اندکی را در ترشحات واژن و بزاق دریافتند اما در سرم خون و ادرار تا چند هفته ویروس باقی مانده بود. این تحقیق نشان داد ظرف 81 روز در 95 درصد مردان ویروس ناپدید شده بود.

آلیوتا عنوان کرد این نتایج بسیار مهم می باشد حتی اگر تعجب آور نباشد.

او توضیح داد داده های این چنینی برای درک خطرات مربوط به ویروس زیکا در مایعات مختلف بدن لازم است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها عنوان می کند مردانی که به مناطق آلوده به زیکا سفر می کنند اما علائمی ندارند باید استفاده از کاندوم یا عدم داشتن نزدیکی را حداقل به مدت هشت هفته بعد از مراجعت در نظر داشته باشند تا به این ترتیب ریسک انتقال به حداقل برسد.

دو تن از محققین ویروس شناسی (آلیوتا و اوریل کیترون از دپارتمان علوم محیط زیست دانشگاه اموری در آتلانتا) عنوان کردند بازه شش ماه به منظور پرهیز از نزدیکی یا استفاده از کاندوم هم چنان باید به جای خود برقرار باشد.

کیترون عنوان کرد با توجه به شدت نتایج بالقوه ای که این ویروس برای جنین دارد انتظار شش ماهه منطقی می باشد.

اما قدم بعدی دانشمندان در درک این ویروس چه می تواند باشد؟

محققین می خواهند بدانند مردان در چه بازه ای بیشترین قدرت انتقال بیماری را دارند. به نظر می رسد در روزهای نخست و هفته های اولیه بعد از آلوده شدن قدرت انتقال بیشتر است.

در دانشگاه اموری کیترون عنوان کرد در تحقیقاتش به دنبال درک بهتری از مسائلی مانند ریسک انتقال، نقش فقر و راه هایی برای متوقف کردن ویروس اعم از واکسیناسیون و یا کنترل پشه می باشد.

این یافته ها در تاریخ چهاردهم فوریه در ژورنال New England Journal of Medicine منتشر شد هم چنین این یافته ها در کنفرانس سالانه عفونت های فرصت طلب و رتروویروس ها در سیاتل نیز ارائه می شود.

تاریخ انتشار: 1395/12/21
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه