زنان جوانی که از سرطان جان سالم به در می برند ممکن است با موضوعات دیگری در سلامت خود مواجه شوند: افزایش ریسک برخی عوارض مربوط به دوران بارداری.

تحقیق جدیدی که بر روی بیش از 15000 زایمان در بازه سنی 15 تا 39 سال در کارولینای شمالی پرداخته است چنین جمع بندی را ارائه کرده است.

بنا به گفته محققین، زنان بازمانده از سرطان بیشتر با ریسک زایمان زودرس، جراحی سزارین و کاهش وزن نوزاد به هنگام تولد رو به رو هستند.

هازل نیکولز مسئول این تحقیقات عنوان کرد در حالی که معتقدیم این یافته ها می تواند برای آگاه کردن خانم ها مفید باشد اما هنوز برای درک این که چرا چنین خطراتی ظاهر می شود به تحقیقات بیشتری نیاز داریم هم چنین باید بدانیم آیا کودکانی که به طور نارس از این خانم ها متولد می شوند در خطر مشکلات دیگری قرار دارند یا خیر. نیکولز خود در دانشکاه بهداشت عمومی جهانی دانشگاه کارولینای شمالی فعالیت دارد.

یکی از متخصصین زنان عنوان کرد با توجه به تاثیرات درمان های سرطان، یافته های به دست آمده دور از انتظار نمی باشد.

دکتر جیل رابین مسئول برنامه سلامت زنان در نیوهاید پارک نیویورک عنوان کرد بیمارانی با سابقه سرطان باید به لحاظ علائم زایمان زودرس، وضعیت تغذیه و وضعیت رشد جنین به شدت تحت مراقبت باشند.

این تحقیق به صورت آن لاین در بیست و سوم مارچ در ژورنال JAMA Oncology منتشر شده است.

تیم تحقیقاتی نیکولز نرخ عوارض بین 2600 زایمان در بین مادران نوجوان و جوان با سابقه سرطان را با 13000 زایمان در بین مادرانی در همان گروه سنی ولی بدون سابقه سرطان مقایسه کرده است.

محققین دریافتند افراد باقی مانده از سرطان بیشتر با خطر زایمان زودرس، سزارین و کاهش وزن نوزاد به هنگام تولد رو به رو بودند. این ریسک در بین خانم هایی که تشخیص سرطان در طول بارداری در آن ها داده شده بود در بیشترین حالت بود.

نرخ زایمان زودرس (زایمان قبل از هفته سی و هفتم بارداری)، در بین بازماندگان سرطان 13 درصد و در بین افرادی که سابقه سرطان نداشتند 9 درصد بود.

برخی انواع سرطان ها با افزایش ریسک زایمان زودرس ارتباط داشت. در مقایسه با خانم هایی که سابقه سرطان نداشتند، ریسک زایمان زودرس در بین خانم های مبتلا به سرطان جنیکولوژیک سه برابر بیشتر بود، در بین بازماندگان مبتلا به سرطان پستان و بازماندگان لنفومای غیر هوچکین دو برابر بیشتر بود و در بین بازماندگان لنفومای هوچکین 60 درصد بیشتر بود.

نیکولز در اخبار دانشگاه عنوان کرد ما دریافتیم اگر خانم ها به طور کلی برای سرطان تحت درمان بودند احتمال زایمان زودرس در آن ها بیشتر بوده است، هم چنین اگر شیمی درمانی نیز دریافت کرده بودند این ریسک بیشتر نیز شده است.

در حالی که این تحقیق نشان داد بازماندگان سرطان بیشتر در خطر عوارض بارداری قرار دارند اما جنبه های مثبتی را نیز در برداشت.

نیکولز عنوان کرد این خطراتی است که درک آن ها اهمیت فراوانی دارد اما باید این حقیقت را نیز در نظر داشت این خانم ها توانسته اند خانواده خود را تکمیل کنند و دارای فرزند شوند و این خود رویداد مثبتی است.

او متذکر شد چیزی که بسیار هیجان انگیز است این نکته است که ما هزاران خانمی را شناسایی کردیم که بعد از تشخیص و درمان سرطان اقدام به فرزند دار شدن کرده اند.

او هم چنین ادامه داد خانم های زیادی هستند که می توانند قبل و یا بعد از درمان سرطان اقدام به حفظ سلامت باروری خود بکنند.

او عنوان کرد" ما می دانیم که درمان سرطان می تواند بر باروری تاثیر داشته باشد و تنها بعد از بلوغ است که برخی گزینه ها برای فریز کردن تخم یا رویان و یا اقدامات دیگری برای حفظ باروری وجود دارد. بنابراین در این دوران مشاوره خانم ها در مورد خطراتی که باروری را تهدید می کند و یا انتظاراتی که در آینده می توانند داشته باشند بسیار اهمیت دارد.

دکتر رابین نیز موافق بود.

او عنوان کرد این مقاله موضوعات مهمی را مطرح می کند که به اهمیت مشاوره قبل از درمان سرطان در خانم هایی اشاره دارد که قصد بارداری دارند و یا آن هایی که در حین بارداری تشخیص سرطان را دریافت کرده اند.

دکتر نوید معتبر متخصص زنان و زایمان در بیمارستان وستچستر شمالی در نیویورک نیز موافق بود که مشاوره کافی برای بارداری در بازماندگان جوان به منظور ارزیابی و کاهش خطرات قبل از بارداری بسیار اهمیت دارد. او افزود مانتیور دقیق و مرتب در دوران بارداری می تواند منجر به بهبود نتایج گردد. خانم هایی که در طول بارداری تشخیص سرطان را دریافت کرده اند نیز با سختی هایی رو به رو هستند. با کنترل و مانیتور عوارض جانبی بالقوه می توان از آسیب به جنین در حال رشد پیشگیری کرد.

تاریخ انتشار: 1396/02/04
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه