داروی (Zejula (niraparib توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان خانم های بالغی مورد تایید قرار گرفت که دچار عود سرطان های تخمدان، لوله های فالوپ یا دیواره پریتونئوم شده اند به طوری که تومورها در پاسخ به شیمی درمانی مبتنی بر پلاتینیوم کوچک شده باشد.  

بر اساس اخبار به دست آمده از سوی سازمان ملی سرطان اف دی ای عنوان کرده است انتظار می رود امسال تشخیص این سرطان ها در بیش از 22000 خانم داده شود و بیش از 14000 نفر نیز در اثر این بیماری ها جان خود را از دست خواهند داد.

داروی (Zejula (niraparib به نوعی طراحی شده است که می تواند آنزیم دخیل در ترمیم DNA آسیب دیده را بلاک کند. تصور بر این است که با بلاک این آنزیم سلول های سرطانی می میرند و یا این که روند رشد تومور آهسته و متوقف می شود.

داروی (Zejula (niraparib در مطالعات بالینی متشکل از 553 بیمار مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. این بیماران دچار عود سرطان های ذکر شده بودند و با دریافت حداقل دو دوز شیمی درمانی مبتنی بر پلاتینیوم تومورهای شان کوچک شده بود. متوسط بقای خانم هایی که این دارو را دریافت کرده بودند 21 ماه بود و این در مقایسه با 5.5 ماه در خانم هایی بود که پلاسبو دریافت کرده بودند (بقای افراد به زمانی اشاره دارد که بیماری در طول آن پیشرفت نکرده باشد).  

شایع ترین عوارض جانبی داروی (Zejula (niraparib عبارت بود از کاهش تعداد سلول های قرمز خون، سلول های سفید خون یا پلاکت های خونی، تپش قلب، تهوع، یبوست، درد در ناحیه شکم و التهاب غشای مخاطی.

واکنش های جانبی جدی تر عبارت بود از فشار خون بالا و مشکلاتی در مغز استخوان.

تاریخ انتشار: 1396/02/09
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه