خلاصه: تحقیق بالینی زیر ثابت کرده است که واکسن اچ پی وی اگر در سن مناسب دریافت شود می تواند از ابتلا به زگیل تناسلی و همچنین سرطان دهانه رحم، مقعد و دهان که بر اثر عفونت اچ پی وی بوجود می آید، پیشگیری کند.

ویروس اچ پی وی می تواند باعث ایجاد عفونت در دهانه رحم، مقعد و قسمت هایی از دهان شود و در نهایت در برخی موارد منجر به سرطان خواهد شد. واکسن اچ پی وی می تواند باعث ایجاد ایمنی علیه این ویروس شده و مزایای زیادی به همراه دارد. اگر فرد قبل از مبتلا شدن به ویروس اچ پی وی، واکسن اچ پی وی را دریافت کرده باشد بطور قابل توجهی در برابر ابتلا به زگیل تناسلی، سرطان های دهانه رحم، مقعد و دهان ایمن می شود.  

حتی اگر فرد قبل از دریافت واکسن اچ پی وی به این ویروس مبتلا شده باشد، تزریق واکسن می تواند برای او نیز مزایایی به همراه داشته باشد. واکسن اچ پی وی در این افراد می تواند از عفونت در نواحی دیگر بدن که هنوز درگیر نشده اند، پیشگیری کند. اما باید توجه داشت که واکسن اچ پی وی نمی تواند عفونت اچ پی وی را درمان کند و باعث پاکسازی ویروس hpv نمی شود.

تحقیق بالینی جهت تایید مزایای واکسن اچ پی وی

این تحقیق در نشست سالانه ACCR در فیلادلفیا ارائه شد. روش و نتایج بشرح زیر است:

  • روش: این تحقیق بر روی بیش از  4100 خانم در بازه سنی 18 تا 25 سال انجام شد. به نیمی از افراد گروه واکسن اچ پی وی تزریق شد به نیم دیگر پلاسبو یا دارونما تزریق شد. 4 سال بعد از تزریق دوز آخر از دهانه رحم، مقعد و دهان نمونه برداری کردند و عفونت اچ پی وی در آنها بررسی شد.
  • نتایج: تزریق واکسن اچ پی وی تا 83 درصد در پیشگیری از عفونت اچ پی وی در دهانه رحم، مقعد و دهان موثر بوده است و در افرادی که قبل از تزریق واکسن درگیر عفونت اچ پی وی شده بودند تا 58 درصد موثر بوده است.

واکسن اچ پی وی و نکات قابل توجه

  • براساس دستورالعمل واکسن اچ پی وی در آمریکا، توصیه این است که نوجوانان 11 تا 12 سال حتما این واکسن را دریافت کنند بخصوص در دختران زیرا از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری می کند. افرادی که در برابر اچ پی وی واکسینه نشدند تا سن 26 سال می توانند طبق دستورالعمل موجود واکسن اچ پی وی دریافت کنند.
  • در مورد انواع واکسن اچ پی وی، در حال حاضر سه واکسن اچ پی وی موجود است: واکسن گارداسیل، واکسن گارداسیل 9 و واکسن سرواریکس. دستورالعمل تزریق واکسن اچ پی وی بدین شرح است که توصیه می شود سه دوز واکسن اچ پی وی با فاصله 6 ماه تزریق شود.
  • همچنین واکسن گارداسیل و واکسن گارداسیل 9 در زنان و در مردان، می تواند باعث ایجاد ایمنی در برابر ابتلا به زگیل تناسلی شود.
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه