یافته های ژنتیکی جدید نشان می دهد افرادی که دارای نوعی پلی مورفیسم در رسپتور ویتامین دی هستند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم قرار دارند. این یافته می تواند در غربالگری بیمارانی مورد توجه قرار گیرد که سایر فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم را دارند.

دروانا:

بر اساس گفته محققین افرادی که دارای پلی مورفیسم نوکلئوتید سینگل BsmI Polymorphism) BsmI) هستند در مقایسه با همتایان خود با فاکتورهای خطر مشابه (مانند مینسال بودن، جنسیت مرد، رنگ چشم و پوستی روشن) دو برابر بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم قرار دارند.  

بر اساس گفته محقق ارشد این تحقیقات دکتر ارین برنز عضو سابق دپارتمان درماتولوژی دانشگاه بیرمنگام تاثیرات محافظتی تابش فرابنفش نوع B علیه سرطان پوست غیر ملانوم از طریق مکانیسم هایی اعمال می شود که شامل رسپتورهای ویتامین دی می باشد. تحقیقات اخیر نقش SNP ها را در رسپتور ویتامین دی مورد بررسی قرار داده است. یافته ها نشان می دهد این پلی مورفیسم ها می تواند ریسک ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم را در افراد افزایش دهد. این یافته ها به صورت آن لاین در تاریخ 23 آگوست در ژورنال درماتولوژی منتشر شده است.

در این تحقیق 100 بیمار مبتلا به سرطان سلول سنگفرشی حضور داشتند هم چنین 100 بیمار نیز برای شرایطی غیر از سرطان پوست درمان دریافت می کردند و به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند. بیماران از کلینیک درماتولوژی جذب شده و بازه تحقیق از سال 2012 تا 2014 بوده است.

در این تحقیق 97 مورد (70 درصد مردان با متوسط سنی 70) از گروه بیماران مبتلا به سرطان سلول سنگفرشی و 100 نفر از گروه شاهد (46 درصد مردان با متوسط سنی 63) انتخاب شدند. تفاوت در سن و جنسیت معنی دار بود. سن بالا و جنسیت مرد از جمله فاکتورهای خطر شناخته شده در سرطان پوست غیر ملانوم می باشد.

پلی مورفیسم ها در ژن های رسپتور ویتامین دی مورد ارزیابی قرار گرفت تا برخی ارتباطات مورد بررسی قرار گیرد. داده های به دست آمده برای ایجاد مدلی به منظور پیش بینی تشخیص سرطان پوست غیر ملانوم به کار رفت.

فاکتورهای خطری که به طور معنی دار شانس تشخیص سرطان پوست غیر ملانوم را افزایش می دادند عبارت بود از پوست روشن، آفتاب سوختگی شدید، رنگ چشم روشن. سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم و رنگ موی روشن به لحاظ آماری ارتباط معنی داری را نشان نداد.

به طور کلی فاکتورهای خطر مانند سن بالا، جنسیت مرد، رنگ چشم روشن، رنگ پوست روشن و تعداد بالای دفعات آفتاب سوختگی در طول زندگی شانس تشخیص سرطان پوستی غیر ملانوم را 2 تا 6 برابر افزایش می دهد. علاوه بر این شرکت کنندگانی که دارای BsmI SNP بودند در مقایسه با آن هایی که جهش نداشتند دو برابر بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پوستی غیر ملانوم قرار داشتند.

غربالگری برای BsmI SNP ممکن است برای بیماران مبتلا به  اکتینیک کراتوز به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست مفید باشد.

اگر چه این داده ها از نقش معنی دار سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان پوست حمایت نکرد اما افرادی که فاکتورهای خطر شناخته شده ای دارند و بعلاوه اعضای خانواده آن ها نیز به به سرطان پوست دچار است می توانند از غربالگری BsmI SNP سود ببرند.

دکتر دلفین لی مسئول درماتولوژی مرکز پزشکی Harbor-UCLA عنوان کرد عموما پذیرفته شده است که فاکتورهای خطر شناخته شده در ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم مانند سن بالا، جنسیت مرد، رنگ چشم و رنگ پوست روشن، افزایش دفعات آفتاب سوختگی در طول زندگی می تواند احتمال ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم را افزایش دهد.

ایشان افزوند سایر تحقیقاتی که ارتباط بین پلی مورفیسم های رسپتور ویتامین دی با ریسک سرطان پوست را بررسی کرده اند جمع بندی های متفاوتی را در پی داشته است. این که افرادی با BsmI SNP بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند یافته های مقدماتی است. این یافته ها بسیار جالب است اما باید توجه داشت قبل از آن که بتوانیم این اطلاعات ژنتیکی را در دستورالعمل های غربالگری، تصمیمات پیشگیرانه و درمانی در ارتباط با سرطان پوست وارد کنیم به انجام تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

برگرفته از: وبسایت http://www.medscape.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه