پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از دکتر فرانک راسخ جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، آیا استروژن واژینال که برای برطرف کردن خشکی واژن استفاده می شود به اندازه پچ های پوستی و یا استروژن خوراکی خطرناک است؟

دکتر فرانک راسخ

دکتر فرانک راسخ

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فرانک راسخ، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بیش از 12 سال سابقه طبابت و فعالیت پزشکی در حوزه سلامت و بهداشت زنان و مامایی می باشند.
 

پرسش سایت دُروانا:

آیا استروژن واژینال که برای برطرف کردن خشکی واژن استفاده می شود به اندازه پچ های پوستی و یا استروژن خوراکی خطرناک است؟

پاسخ دکتر فرانک راسخ:

نظر دکتر فرانک راسخ اینست که هورمون درمانی (مصرف استروژن تنها یا همراه با پروژسترون یا پروژستین، به منظور حفاظت از دیواره رحم و یا آندومتر) موثرترین راه درمانی برای گرگرفتکی و علائم واژینال در خانم هایی است که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند. به هر حال هورمون درمانی سیستمیک در سراسر بدن عمل می کند و در خون قابل اندازه گیری است و افزایش ریسک بیماری های قلبی، سکته، لخته های خونی و بیماری های مربوط به کیسه صفرا را به دنبال دارد، اگر چه ما نمی دانیم ارتباط دقیق بین این خطرات و تفاوت در دوز مصرفی، زمان مصرف و روش مصرف و فاکتورهای دیگری مانند سن چه می باشد.

دکتر فرانک راسخ توضیح می دهند که نوع اصلی هورمون درمانی سیستمیک عبارت است از مصرف فرم خوراکی، زیر جلدی مانند پچ های پوستی یا ژل. اما رینگ های واژینال نیز استروژن را در دوز بالا به بدن می رسانند به نحوی که می تواند اثرات سیستمیک به دنبال داشته باشد.

استروژن واژینال با دوز پایین (کرم قرص ها و حلقه های واژینالی به نام Estring) می تواند به طور موقت و موضعی در واژن عمل کنند. استروژن واژینال می تواند خشکی واژن، سوزش و درد حین نزدیکی را کاهش دهند اما برای گرگرفتگی موثر نیستند. استروژن واژینال مقدار استروژن خون را به اندازه ای افزایش نمی دهد که منجر به رشد بیش از حد سلول های اندومتر شود و بنابراین به مصرف پروژسترون نیازی نخواهد بود. کارآزمایی های بالینی در دست نیست که خطراتی مانند ریسک سرطان پستان یا لخته های خونی در اثر استفاده از استروژن واژینال با دوز پایین را بررسی کرده باشد. اما دکتر راسخ معتقدند که بعید به نظر می رسد خطر و عوارض استروژن های واژینال شبیه به استروژن سیستمیک باشد.

قرص های واژینال حاوی مقادیر اندکی استروژن هستند و می توانند تنها علائم مربوط به واژن را تخفیف دهند. کرم های استروژنی نیز مورد توجه قرار دارند، اما مقدار استروژنی که یک خانم می تواند از آن ها جذب کند بستگی به دوز و فیزیولوژی او دارد.

دکتر فرانک راسخ توصیه می کنند، با این که اشکال دارویی یاد شده استروژن واژینال به نظر بی خطر می باشند اما شما باید در مورد خطرات و مزیت های این فرم دارو، قبل از شروع مصرف با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. 
 
برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه