هدف از چکاپ و آزمایشات قبل از بارداری، یافتن مواردی است که می تواند بر بارداری شما تاثیر بگذارد. شناسایی این فاکتورها قبل از بارداری به شما این امکان را می دهد تا اقدامات لازم را برای افزایش شانس داشتن بارداری سالم، انجام دهید. در طول ملاقات با پزشک متخصص زنان، زایمان و مامایی، پزشک سوالاتی را در مورد رژیم غذایی، شیوه زندگی، سابقه پزشکی خودتان و سابقه خانوادگی تان از شما پرسیده خواهد شد.

نکات مهم قبل از بارداری بهمراه مراقبت های قبل از بارداری

هدف از چکاپ و آزمایشات قبل از بارداری، یافتن مواردی است که می تواند بر بارداری شما تاثیر بگذارد. شناسایی این فاکتورها قبل از بارداری به شما این امکان را می دهد تا اقدامات لازم را برای افزایش شانس داشتن بارداری سالم، انجام دهید. در طول ملاقات با پزشک متخصص زنان، زایمان و مامایی، پزشک سوالاتی را در مورد رژیم غذایی، شیوه زندگی، سابقه پزشکی خودتان و سابقه خانوادگی تان از شما خواهد پرسید و به طور ایده آل خانم ها باید سه ماه قبل از بارداری آمادگی های لازم را دریافت کنند.

اگر می خواهید باردار شوید داشتن چکاپ و انجام آزمایشات قبل از بارداری ایده بسیار مناسبی است. 8 هفته اول بارداری زمانی کلیدی برای رشد فرزندتان است. اغلب ارگان های و اندام های جنین و سیستم بدن جنین در هشت هفته اول بارداری شکل می گیرد. وضعیت سلامت شما می تواند بر رشد جنین در هفته های اول تاثیر بگذارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مراقبت های دوران بارداری به مطلب زیر مراجعه نمایید:

5 نکته مهم قبل از بارداری

  1. مصرف 400 تا 800 میکروگرم فولیک اسید به طور روزانه حداقل سه ماه قبل از بارداری می تواند ریسک بروز برخی نواقص مغزی و اختلال در ستون فقرات در فرزند را کاهش دهد. شما می توانید فولیک اسید را از منابع غذایی تامین کنید. اما تعیین مقدار غذای مصرفی برای تامین فولیک اسید مورد نیاز دشوار است. مصرف ویتامین فولیک اسید بهترین راه برای اطمینان از مصرف کافی فولیک اسید است.پ
  2. سیگار کشیدن و مصرف الکل را قبل از بارداری کنار بگذارید، در این مورد با پزشک خود قبل از بارداری مشورت نمایید.
  3. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید اطمینان حاصل کنید که بیماری تحت کنترل است و حتما قبل از بارداری در رابطه با بیماری های خود با پزشک مشورت نمایید. برخی بیمارهایی که قبل بارداری باید به آن ها توجه کنید عبارتند از آسم، دیابت، افسردگی، فشار خون بالا، چاقی، بیماری تیروئید یا صرع و همچنین اطمینان حاصل کنید که برنامه واکسیناسیون شما قبل از بارداری به موقع انجام شده است.
  4. در مورد مصرف داروهای نسخه ای و داروهایی که بدون نسخه تهیه می شود با پزشک مشورت کنید. مکمل های رژیمی و گیاهی نیز شامل این مشورت خواهد بود. مصرف برخی داروها در زمان بارداری و قبل از بارداری می تواند خطراتی را در پی داشته باشد. در عین حال قطع مصرف برخی داروها نیز می تواند مضر باشد.
  5. سعی کنید تا قبل از بارداری و به ویژه در دوران بارداری از تماس با مواد سمی در محل کار و خانه که می تواند مضر باشد بپرهیزید. از ترکیبات شیمیایی و مدفوع گربه و جوندگان دور بمانید.

قبل از بارداری چه ویتامین هایی بخوریم

  • فرزند شما برای رشد و انرژی به تامین منظم مواد مغذی نیاز دارد. شما می توانید مواد مغذی مورد نیازتان را از مکمل ها و منابع غذایی دریافت کنید. به یاد داشته باشید که اغلب مواد مغذی مورد نیاز از طریق مواد غذایی که مورد استفاده، بدست می آید. برای اطمینان از مناسب بودن رژیم غذایی مصرفی خود باید بدانید مواد غذایی که مصرف می کنید شامل چه مواد مغذی می باشد.
  • اگر چه اغلب مواد مغذی از طریق غذا فراهم می شود اما استفاده از ویتامین های پریناتال نیز قبل از بارداری بسیار موثر است. ویتامین پریناتال حاوی ویتامین های مورد نیاز و ترکیبات مینرال قبل و حین دوران بارداری می باشد.
  • فولیک اسید به پیشگیری از بروز نقص در لوله عصبی کمک می کند بنابراین باید آن را هم در قبل از بارداری و هم در دوران بارداری مصرف کرد. توصیه می شود همه خانم ها (حتی اگر قصد باردار شدن نیز ندارند) روزانه 400 میکروگرم فولیک اسید استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فولیک اسید به مطلب زیر مراجعه نمایید:

مصرف مکمل های فولیک اسید و کلسیم در زنان | دکتر سودابه وطن خواه

  • آهن ترکیب مغذی دیگری است که در دوران بارداری اهمیت فراوانی دارد. آهن، خون لازم برای اکسیژن رسانی به فرزند را فراهم می کند. عدم مصرف آهن کافی می تواند در برخی خانم ها مشکل ساز شود و خانم ها می توانند برای مصرف آهن قبل از دوران بارداری با پزشک خود مشورت نمایند.

نکات مهم قبل از بارداری

  • سیگار کشیدن، مصرف الکل و استفاده از مواد مخدر در دوران بارداری می تواند تاثیرات مضری را بر سلامت فرزند به همراه داشته باشد. در طول سه ماهه اول بارداری جنین بیشترین آسیب پذیری را نسبت به تاثیرات مضر این مواد دارد. قطع رفتارهای مضر قبل از بارداری می تواند ریسک نقص در جنین که می تواند در اوایل بارداری اتفاق بیفتد را کاهش دهد.
  • برخی مواد در فضای خانه و یا محیط کار می تواند باردار شدن را برای برخی خانم ها دشوار تر کند و یا به جنین آن ها آسیب برساند. اگر شما برای باردار شدن برنامه ریزی می کنید باید مراقب محیط خانه و محل کار خود باشید. در مورد ترکیبات شیمیایی مورد استفاده در خانه و یا باغچه دقت کنید. بدانید آیا در محل کارتان در معرض مواد سمی مانند سرب، جیوه و یا ترکیبات شیمیایی مانند حشره کش ها و یا حلال ها و تابش اشعه قرار دارید یا خیر زیرا این مواد بر روی جنین تاثیر خواهد داشت و بهتر است مادر قبل از بارداری نیز از این مواد دور بماند.
  • برخی شرایط پزشکی از قبیل دیابت، فشار خون بالا، افسردگی و اختلالات صرع می تواند سبب بروز مشکلاتی در دوران بارداری شود. اگر به چنین شرایطی مبتلا هستید از پزشک خود بخواهید تا قبل از باردار شدن بیماری را تحت کنترل مناسب در آورد.
  • برخی داروها مانند مکمل های ویتامینی یا داروهای گیاهی می تواند در دوران بارداری تاثیرات مضری را به دنبال داشته باشد. در مورد داروهایی که قبل از بارداری مصرف می کردید با پزشک مشورت کنید و بدون مشورت با پزشک مصرف دارویی را در دوران بارداری قطع نکنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مشاوره های قبل از بارداری به مطلب زیر مراجعه نمایید:

مشاوره قبل از بارداری | اقدامات قبل از بارداری

تاثیر عفونت ها قبل از دوران بارداری و در حین دوران بارداری

  • عفونت می تواند بر مادر و جنین تاثیر بگذارد. برخی عفونت ها در دوران بارداری می تواند منجر به ناقص شدن فرزند شود.
  • عفونت های مقاربتی در دوران بارداری و همچنین قبل از دوران بارداری خطرناک هستند. خیلی از این عفونت ها بر توانایی باروری شما تاثیر می گذارد. این عفونت ها می تواند برای فرزندتان نیز خطرناک باشد. اگر تصور می کنید خودتان و یا همسرتان در خطر ابتلا به عفونت قرار دارید و یا این که آلوده اید فورا به منظور انجام آزمایشات مورد نیاز و درمان اقدامات لازم را انجام دهید.
  • واکسیناسیون می تواند به پیشگیری از عفونت کمک کند. برخی واکسن ها در دوران بارداری نمی تواند استفاده شود. مهم است بدانید که به چه واکسنی نیاز دارید و آن را قبل از باردار شدن دریافت کنید.

خطرات و مشکلات قبل از بارداری

  • خطرات و مشکلاتی که در بارداری قبلی داشته اید اعم از زایمان زودرس، فشار خون بالا، پره اکلامپسی و دیابت دوران بارداری را با پزشک در میان گذارید. وجود این مشکلات در گذشته به این معنا نیست که دوباره به آن ها دچار خواهید شد، مخصوصا اگر مراقبت های صحیح قبل از بارداری و همچنین در حین بارداری انجام دهید.
  • برخی اوقات زمینه های خانوادگی و قومی در بروز برخی مشکلات وجود دارد. به این اختلالات اختلالات ارثی یا ژنتیکی گفته می شود. اگر بستگان نزدیک شما چنین اختلالاتی را دارند شانس ابتلا در فرزند شما می تواند وجود داشته باشد. بنابراین این موارد را قبل از بارداری باید به اطلاع پزشک متخصص زنان و زایمان برسانید.
دکتر بهناز محبتیان

دکتر بهناز محبتیان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر بهناز محبتيان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای بیش از 8 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه سلامت زنان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر بهناز محبتیان
برگرفته از: وبسایت http://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه