دانسیته پستانی چیست؟ دنس برست چیست؟ آیا وجود پستانهای متراکم می تواند نشان دهنده سرطان سینه باشد؟ برای یافتن پاسخ پرسش های زیر و بررسی ارتباط بین پستانهای متراکم و احتمال بروز سرطان سینه مقاله زیر را دنبال کنید.

دروانا: 

 دانسیته پستانی

داشتن پستانهای متراکم به چه معناست؟

ممکن است با اصطلاح دنس برست مواجه شده و این سوال در ذهن شما ایجاد شود که دنس برست چیست؟ دنس برست یا همان پستانهای متراکم از جمله مواردی است که در ماموگرافی تشخیص داده می شود. در صورت به دست آمدن چنین نتیجه ای ممکن است دوباره ناچار به تکرار ماموگرافی سینه شوید.

آیا داشتن پستانهای متراکم به این معناست که ریسک ابتلا به سرطان سینه در فرد افزایش می یابد؟ پزشکان بر این باورند داشتن پستان متراکم انجام غربالگری سرطان سینه را دشوار می سازد و به این ترتیب ممکن است احتمال ابتلا به سرطان سینه افزایش یابد.

دانسیته پستانی چیست؟

واژه دانسیته به تراکم اشاره دارد بنابراین دانسیته پستانی به معنی تراکم بافت پستان می باشد. به خاطر داشته باشید که پستانهای متراکم در ماموگرافی نتیجه غیر نرمالی نمی باشد. بافت پستان متشکل از غدد شیر، مجرای شیر، بافت پشتیبان یا بافت متراکم و بافت چربی یا بافت غیر متراکم می باشد. در ماموگرافی، دنس برست به معنی بیشتر بودن مقدار بافت پشتیبان نسبت به بافت چربی و بدین ترتیب افزایش دانسیته پستانی می باشد.

در نتایج ماموگرافی سینه، بافت غیر متراکم پستان به صورت بخش های تیره و روشن مشخص می گردد. بافت متراکم سینه نیز به صورت توده های متراکم سفید مشخص می شود که بررسی نتایج را دشوار می کند.

چطور می توان وجود بافت متراکم سینه را تشخیص داد؟

 متخصص رادیولوژیست با استفاده از تست ماموگرافی میزان بافت متراکم سینه به بافت غیر متراکم را در پستان ارزیابی می کند تا میزان دانسیته پستانی را تعیین کند. نتایج به دست آمده به صورت زیر تفسیر می گردد:

  • بافت چربی: ممکن است پستان ها به طور عمده از بافت چربی تشکیل شده باشند. یک مورد از هر ده خانم با انجام ماموگرافی چنین نتیجه ای را دریافت می کند.
  • دانسیته فیبروگلاندولار: وجود دانسیته فیبروگلاندولار نشان می دهد بخش هایی از سینه متراکم است اما قسمت عمده بافت سینه از بخش های غیر متراکم تشکیل شده است. شیوع دانسیته فیبروگلاندولار چهار مورد از هر ده خانم می باشد.
  • دانسیته پستانی ناهمگن: این نتیجه نشان می دهد بخش هایی از بافت پستان غیر متراکم است اما بیشتر بخش های پستان از بخش های متراکم تشکیل شده است. شیوع دانسیته پستانی ناهمگن نیز چهار مورد از هر ده خانم می باشد.
  • دانسیته پستانی بسیار متراکم: این نتیجه نشان می دهد اغلب بخش های بافت سینه متراکم است. شیوع دانسیته پستانی بسیار متراکم نیز یک مورد در هر ده خانم می باشد.

به طور کلی، خانم هایی که در دو دسته آخر قرار دارند جز افرادی با پستانهای متراکم شناخته می شوند. به طور کلی حدود نیمی از خانم هایی که ماموگرافی سینه انجام می دهند در این دو دسته قرار دارند.

علل بافت متراکم سینه یا افزایش دانسیته پستانی چیست؟

مشخص نیست به چه دلیل بافت پستان برخی خانم ها متراکم تر از دیگر خانم ها می باشد. برخی فاکتورهای زیر می تواند احتمال داشتن بافت متراکم سینه را افزایش دهد:

  • سن: خانم ها در دهه های 40 و 50 زندگی بیشتر دارای توده پستانی متراکم می شوند. با افزایش سن میزان تراکم پستان ها کاهش می یابد. اگرچه برخی خانم ها در هر سنی دانسیته پستانی بالایی دارند. 
  • دوران قبل از یائسگی: خانم ها در دوران قبل از یائسگی بیشتر در معرض داشتن بافت متراکم سینه قرار دارند.
  • هورمون درمانی برای یائسگی: خانم هایی که برای تخفیف علائم یائسگی از هورمون درمانی ترکیبی استفاده می کنند بیشتر در معرض افزایش دانسیته پستانی قرار دارند.

چرا داشتن بافت متراکم سینه مسئله ای مورد توجه می باشد؟

افزایش بخش متراکم بافت پستان سبب می شود ضایعات احتمالی پیش سرطانی مخفی شده و بنابراین تشخیص زودهنگام سرطان سینه به تاخیر می افتد. به این ترتیب احتمال ایجاد سرطان سینه در افرادی با پستانهای متراکم افزایش می یابد.

داشتن بافت متراکم سینه چطور می تواند بر غربالگری سرطان سینه تاثیر بگذارد؟

همانطور که عنوان گردید داشتن بافت متراکم سینه سبب می شود تفسیر نتایج ماموگرافی دشوار گردد؛ زیرا در نتایج ماموگرافی نواحی سرطانی و نواحی متراکم هر دو به صورت لکه های سفیدی روی ماموگرام مشخص می گردد. در نتیجه ماموگرافی نقاط متراکم و نقاط سرطانی هر دو به صورت نقاطی سفید مشخص می شود.

دکتر مژده تواضع

دکتر مژده تواضع

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مژده تواضع جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی و عضو انجمن متخصصین زنان، زایمان و نازایی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مژده تواضع
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه