مکمل های ناباروری ممکن است مورد توجه خیلی از افرد باشد اما باید توجه داشت استفاده از مکمل های ناباروری محدودیت ها و عوارضی را به دنبال دارد. در مقاله پیش رو به معایب مکمل های ناباروری خواهیم پرداخت.

دروانا: 

ناباروری مشکل پیچیده ای است که به دشواری قابل درمان می باشد. درمان ناباروری علاوه بر اینکه در برخی موارد موثر نمی باشد، بسیار پر هزینه نیز خواهد بود. بنابراین در این شرایط اغلب افراد به دنبال درمان گیاهی ناباروری یا استفاده از برخی مکمل ها برای بهبود ناباروری می گردند. باید در نظر داشت شواهد قانع کننده ای در دسترس نمی باشد که نشان دهد درمان گیاهی ناباروری یا استفاده از مکمل های ناباروری می تواند موثر واقع شود. متاسفانه تحقیقاتی که بر نقش مکمل های ناباروری متمرکز می باشد اغلب تحقیقاتی محدود با تعداد اندکی از افراد شرکت کننده است. برخی گزینه ها که به عنوان مکمل های ناباروری مورد توجه قرار دارند عبارت است از:

  • ال کارنیتین: در مورد ناباروری مردان برخی تحقیقات محدود نشان داده افزایش مصرف ال کارنیتین به عنوان یکی از مکمل های ناباروری می تواند در تولید اسپرم در مردانی موثر باشد که از استیل ال کارنیتین و ال کارنیتین به طور همزمان استفاده کرده اند. اما میزان بارداری های به دست آمده چندان قابل توجه نبوده است.
  • ویتامین ایی: در تحقیقی قدیمی نشان داده شد مردانی که تعداد اسپرم اندکی دارند با مصرف ویتامین ایی به عنوان یکی از مکمل های ناباروری شانس بهتری در باروری دارند و این در مقایسه با افرادی بود که از پلاسبو استفاده می کردند. باید توجه داشت در طراحی این تحقیق مشکلاتی وجود داشت که انجام مقایسه را دشوار می نمود. در تحقیقات دیگری که ویتامین ایی در ترکیب با ویتامین سی یا سلنیوم انجام شد بهبودی در باروری مشاهده نگردید.
  • کوآنزیم کیو 10: تحقیقات اندک نشان داده است که کوآنزیم کیو 10 به عنوان یکی از مکمل های ناباروری می تواند تعداد و حرکت اسپرم را بهبود بخشد اما این مشاهده تغییری را در باردار شدن به همراه نداشته است. برای تایید نقش کوانزیم کیو 10 به عنوان یکی از مکمل های ناباروری به انجام تحقیقات بیشتری نیاز داریم.
  • فولیک اسید: اگرچه برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف فولیک اسید همراه با زینک می تواند تعداد اسپرم را بهبود بخشد و به عنوان یکی از مکمل های ناباروری مورد توجه باشد اما باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا تاثیر فولیک اسید به عنوان یکی از مکمل های ناباروری بر بارداری مشخص گردد.
  • ویتامین سی: شواهد قانع کننده ای در دسترس نیست که نشان دهد مصرف ویتامین سی به عنوان یکی از مکمل های ناباروری می تواند تاثیری بر باروری داشته باشد. برای مشخص کردن نقش ویتامین سی در بهبود باروری زنان و مردان به انجام تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

اگر چه با توجه به عبارت درمان گیاهی ناباروری یا مکمل های ناباروری طبیعی بودن درمان ممکن است توجه شما را جلب کند  اما باید توجه داشت استفاده از مکمل های ناباروری و درمان گیاهی ناباروری همیشه بی خطر نیست. مهم ترین مواردی که در مصرف مکمل های ناباروری باید بدان توجه شود عبارت است از:

  • تعداد اندکی از گزینه هایی که به عنوان مکمل های ناباروری شناخته می شوند به تایید سازمان غذا و دارو رسیده است.
  • احتمال تداخل دارویی را در مورد مکمل های ناباروری در نظر داشته باشید: هورمون هایی که در درمان ناباروری استفاده می شوند رژیم درمانی پیچیده ای را به دنبال خواهند داشت. مصرف مکمل های ناباروری ممکن است با این داروها تداخلاتی را ایجاد کند.
  • عوارض جانبی ناشی از مکمل های ناباروری: مکمل های ناباروری ممکن است عوارض جانبی را به همراه داشته باشند. برای مثال مصرف بیش از حد ویتامین سی به عنوان یکی از مکمل های ناباروری سبب بروز مشکلات گوارشی می شود. مصرف مقادیر زیادی از ویتامین ایی به طور روزانه احتمال بروز مرگ زودرس را در برخی افراد مبتلا به بیماری های مزمن به همراه دارد.
دکتر فریبا خواجه رحیمی

دکتر فریبا خواجه رحیمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فریبا خواجه رحیمی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو انجمن زنان و زایمان شیراز و ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فریبا خواجه رحیمی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه