پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از دکتر زویا صادقی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، آیا مصرف مکمل های کلسیم در انسداد های عروقی نقش دارند؟

دکتر زویا صادقی پور

دکتر زویا صادقی پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر زویا صادقی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دارای مدرک تکمیلی لاپاراسکوپی پایه و پیشرفته و هیستروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران می باشند.
 

پرسش سایت دُروانا:

پزشک به خانمی که دارای پوکی استخوان می باشد توصیه کرده است که از مکمل های کلسیم استفاده نماید

1. آیا کلسیم در انسداد های عروقی نقش دارد؟

2. آیا مصرف مکمل های کلسیم به سلامت عروقی افراد آسیب می زند؟

پاسخ دکتر زویا صادقی پور:

نظر دکتر زویا صادقی پور در مورد مصرف مکمل کلسیم: پزشکان اغلب مصرف مکمل های کلسیمی را به افراد مبتلا به پوکی استخوان توصیه می کنند و بنده نیز به شما توصیه می کنم طبق دستور پزشک خود رفتار نمائید زیرا کلسیم برای سلامت استخوان ها بسیار اهمیت دارد. مقدار مجاز مصرف کلسیم برای افراد بالغ 1000 تا 1200 میلی گرم در روز است. محصولات لبنی منبع بسیار مناسبی برای تامین کلسیم به حساب می آیند. در مورد افرادی که رژیم غذایی مناسبی دارند و مقدار کلسیم مناسبی را از طریق غذا دریافت می کنند نقش مکمل چندان واضح نیست اگر چه برخی افراد امیدوارند که با مصرف کلسیم می توانند به حفظ استحکام استخوان ها کمک کنند.

دکتر زویا صادقی پور توضیح می دهند، درست است که رسوبات کلسیمی در پلاک های عروقی یافت می شود. در حقیقت در تست های غربالگری بیماری های قلبی توده های کلسیمی درون عروق مشخص می شود. اما رسوبات کلسیمی داخل عروقی ناشی از آسیب کلسترول و مواد چربی می باشد که سبب تشکیل پلاک گردیده است.

دکتر صادقی پور عنوان کردند، برخی تحقیقات نشان داده مصرف کلسیم می تواند در این فرایند دخالت داشته باشد اما حقیقت این است که این داده ها بسیار ضعیف می باشند. البته بنده مصرف روتین مکمل کلسیم را به افراد توصیه نمی کنم مگر آن که به طور خاص دلیل پزشکی وجود داشته باشد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه