محققین گزارش کردند فرزندانی که در دوران جنینی در معرض ویروس زیکا قرار داشته اند ممکن است در ابتدای تولد سالم به نظر آیند، اما نواقص مغزی که حکایت از میکروسفالی و سایر ناهنجاری های مغزی دارد ممکن است بعدا مشخص شود.

دانشمندان دریافته اند 13 نوزاد متولد شده در برزیل که در طول بارداری در معرض ویروس زیکا بوده اند به عنوان نوزاد سرهایی با سایز نرمال داشتند اما مدتی بعد رشد سر آن ها کندتر شده است.

محققین گزارش کردند تشخیص میکروسفالی هم چنین سایر عوارض نورولوژیک مرتبط با سندرم زیکا در 11 نفر از این نوزادان داده شد.

بر اساس اخبار منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در بین نوزادانی که مادران شان در طول بارداری در معرض ویروس زیکا قرار داشتند، نبود میکروسفالی در ابتدای تولد حضور ناهنجاری های مغزی مرتبط با زیکا را رد نمی کند.

یافته های حاصل از تیم تحقیقاتی برزیل و آمریکا بر استمرار ارزیابی نوزادنی که در طول دوران بارداری در معرض زیکا بوده اند تاکید دارد.

این یافته ها هم چنین بر اهمیت تصویربرداری عصبی نوزادانی تاکید دارد که به واسطه مادر در معرض ویروس زیکا قرار داشته اند.

بر اساس این گزارش اگرچه نتیجه تست این نوزادان به لحاظ وجود زیکا مثبت بود، اما رشد غیر نرمال سرهای آن ها تا سن 5 ماهگی مشخص نشد.

این یافته ها در 22 نوامبر در گزارش هفتگی سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها منتشر شده است.

جزئیات بیشتر در مورد این که ویروس زیکا چطور می تواند بر نوزادان و افراد بالغ تاثیر بگذارد در نشست محققین بین المللی در شیکاگو ارائه خواهد شد.

اغلب موارد بحرانی اخیر در کشورهای آمریکای لاتین اتفاق افتاده است. سه تحقیق جدید که در برزیل برنامه ریزی شده است در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی ارائه شده است.

در یکی از این بررسی ها محققین از تصویر برداری CT استفاده کردند تا سیستم عصبی مرکزی 16 نوزاد متولد شده از مادران آلوده به زیکا را بررسی کنند. تعدادی از ناهنجاری های مغزی در این نوزادان نشان داده شد.

دکتر Natacha Calheiros de Lima Petribu در اخبار انجمن عنوان کرد بررسی ما نشان می دهد که عفونت ویروسی زیکا می تواند سبب آسیب مادرزادی در فرزندان شود خواهد میکروسفالی وجود داشته باشد خواه وجود نداشته باشد. ناتاشا از دپارتمان رادیولوژی در بیمارستان رسیف واقع در برزیل است.

در تحقیق دیگری که انجام شد از ام ار ای استفاده کردند تا افراد بالغ و نوزادان در معرض زیکا را به لحاظ اختلالات نورولوژیک مورد ارزیابی قرار دهند. خانم های بارداری که راش داشتند نیز تحت غربالگری با استفاده از ام ار ای قرار گرفتند، زیرا راش می تواند علامت ابتلا به زیکا باشد.

 افراد بالغ آلوده تنها علائم خفیفی مانند تب، راش و در برخی موارد سندرم گلین باره (Guillain-Barre syndrome) را تجربه می کردند، اختلالی نادر که در آن ضعف شدید ماهیچه ای وجود دارد.

محققین دریافتند خیلی از افراد بالغ در این بررسی تغییراتی را در اعصاب نخاع و صورت تجربه کردند. برخی التهاباتی در مغز و نخاع یا ساقه مغز داشته و یا ضایعاتی را در نخاع تجربه کردند. نوزادان ناهنجاری های ساختاری را نشان دادند.

Emerson de Melo Casagrande طی اخباری عنوان کرد یافتن سندرم نورولوژیک در افراد بالغ هشدار دهنده است. ما متوجه تفاوتی بین این سندرم ها شده ایم اگر چه شروع همه آن ها مشابه بوده است. او خود عضو دپارتمان رادیولوژی بیمارستان دانشگاه Emerson de Melo Casagrande واقع در برزیل می باشد.

در سومین بررسی انجام شده محققین اولتراسوند و ام ار ای را روی خانم های باردار آلوده به زیکا که در مراحل مختلف بارداری بودند انجام دادند.

محققین دریافتند بعد از تولد، فرزندان نیز تحت تصویر برداری اولتراسوند، CT و MRI قرار گرفتند. بیش از نیمی از نوزادان دچار میکروسفالی، کلسیفیکاسیون های مغزی و از دست رفتن حجم بافت مغزی و سایر ناهنجاری ها در ساختار مغز بودند.

دکتر هرون وارنر از دپارتمان رادیولوژی Clinica de Diagnostico por Imagem واقع در ریودژانریو عنوان کرد ظهور ویروس زیکا در آمریکا همزمان با افزایش گزارش تولد فرزندان مبتلا به میکروسفالی بوده است. تشخیص اولیه بعد از تولد می تواند به درمان این نوزدان کمک کند. علاوه بر این دانش مربوط به ناهنجاری های موجود در سیستم عصبی مرکزی می تواند نکاتی را در مورد پاتوفیزیولوژی بیماری در اختیار قرار دهد.

نشست رادیولوژی از 27 نوامبر تا 2 دسامبر ادامه دارد. تحقیقات ارائه شده در این نشست ها معمولا تا قبل از منتشر شدن در ژورنالی کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

تاریخ انتشار: 1395/09/18
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه