لابیاپلاستی چیست؟ لابیاپلاستی یکی از جراحی های زیبایی واژن است که برای اصلاح لابیا مینور و یا لابیا ماژور استفاده می شود. لابیاپلاستی یا عمل لابیا عوارضی در پی ندارد. انجام جراحی لابیاپلاستی می تواند ظاهر واژن را بهبود بخشد.

دروانا:

لابیاپلاستی چیست؟

جراحی های زیبایی واژن یا جراحی های زیبایی در ناحیه تناسلی زنان زمینه ای از جراحی پلاستیک می باشد که بسیار مورد توجه قرار دارد و شامل طیفی از روش ها برای جوانسازی ناحیه تناسلی زنان می باشد. جراحی لابیاپلاستی به اصلاح لابیا مینور یا ماژور اشاره دارد که در این مقاله بر آن متمرکز خواهیم شد.

انجام جراحی زیبایی واژن برای کاهش سایز لابیا مینور در مقایسه باجراحی زیبایی واژن برای کاهش سایز لابیا ماژور شایع تر می باشد، اگر چه هر دو مورد جراحی زیبایی واژن از زمینه های در حال رشد جراحی پلاستیک محسوب می شوند. یکی از دلایل افزایش محبوبیت جراحی های زیبایی واژن مانند لابیاپلاستی، رشد پذیرش فرهنگی می باشد.

هدف جراحی لابیاپلاستی حذف مشکلات عملکردی لابیا و ایجاد لابیایی با ظاهر جذاب می باشد. لابیاپلاستی می تواند از نظر روانی برای بیمار مزایایی را به همراه داشته باشد. بیماران بعد از انجام لابیاپلاستی گزارش کردند که درد یا ناراحتی را در فعالیت های روزمره و نزدیکی جنسی ندارند.

هایپرتروفی لابیا به عنوان تغییرات بی اهمیت در لابیای نرمال در نظر گرفته می شد. در دهه گذشته درک و دانش ما از زیبایی و نگرانی های عملکردی بیمارانی با لابیای بزرگ افزایش یافت.

اولین نشریه که به توصیف زیبایی در زمینه ناحیه تناسلی زنان پرداخت در سال 1983 منتشر شد. در طول این دوران تنها تکنیک به کار رفته برای کاهش اندازه لابیای مینور به عنوان روش trim method شناخته شد. در سال های 1990 تکنیک های جایگزین ایجاد شدند، برای مثال در سال 1998 دکتر گری آلتر تکنیک wedge technique را معرفی و توصیف کرد. لابیاپلاستی در طول چند دهه گذشته از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. بر اساس آماری که از سوی انجمن جراحان پلاستیک زیبایی آمریکا عنوان شده است افزایش 44 درصدی در جراحی های جوانسازی واژن از سال 2012 تا 2013 گزارش شده است و این آمار نشان می دهد جراحی زیبایی واژن با سرعت بسیار زیادی در حال رشد می باشند.

اگر چه هایپرتروفی لابیا به عنوان یک شرایط پاتولوژیک تعریف نشده است، اما بیمارانی که نگرانی های عملکردی یا زیبایی شناختی دارند می توانند با عمل لابیاپلاستی از کاهش سایز لابیا بهره برند. هایپرتروفی قابل توجه لابیا می تواند منجر به درد، تحریک و ناراحتی شود. عدم داشتن احساس نرمال نیز به لحاظ روانی می تواند مشکل ساز باشد.

اپیدمیولوژی لابیاپلاستی

آن طور که انتظار می رود فراوانی انجام جراحی های لابیاپلاستی متناسب با افزایش تعریف این تکنیک ها رو به افزایش است. بر اساس تحقیقی که در سال 2000 انجام شد از 163 مورد کاهش لابیا مینور که انجام شد 87 درصد بیماران، لابیاپلاستی را به دلایل زیبایی انجام داده بودند و 64 درصد نیز این جراحی را به دلیل احساس ناراحتی که در لباس پوشیدن داشتند انجام داده بودند. در همان تحقیق نشان داده شد 85 درصد افراد لابیاپلاستی دو طرفه انجام داده بودند در حالی که تنها 15 درصد به دلیل هایپرتروفی نامتقارن لابیاپلاستی یک طرفه انجام داده بودند.

هم چنین مطرح شده است که افزایش میزان از بین بردن موهای زائد ناحیه تناسلی خانم ها بر فراوانی جراحی های لابیاپلاستی تاثیر گذاشته است و باعث افزایش جراحی لابیاپلاستی شده است. در آنالیزی که در سال 2009 انجام شد نشان داده شد 84 درصد خانم های جوان اقدام به از بین بردن موهای زائد ناحیه تناسلی خود کردند و این آمار در خانم های میانسال و مسن 36 درصد بود. که از بین این خانم ها تنها 50 درصد نسبت به ظاهر لابیا ناحیه تناسلی خود راضی و خوشحال بودند و مابقی نیاز به جراحی لابیاپلاستی داشتند.

اتیولوژی لابیاپلاستی

علت دقیق هایپرتروفی لابیا مینور مشخص نیست و بنابراین اتیولوژی چند فاکتوره ای مطرح می شود. فاکتورهای ژنتیکی و هورمون ها می تواند منجر به هایپرتروفی لابیا شود. تحریک مکانیکی حاصل از دوچرخه سواری، نزدیکی جنسی، پرسینگ ناحیه تناسلی، اسب سواری و سایر فاکتورها نیز می تواند منجر به هایپرتروفی شود.

بارداری و اضافه وزن سبب افزایش تجمع چربی در ناحیه تناسلی زنان و عمدتا در لابیا ماژور می شود. بنابراین بعد از زایمان و یا بعد از اضافه وزن زیاد، بیمار ممکن است با ظاهری چروکیده در لابیاماژور و شلی و افتادگی آن و نیز آویزان شدن لابیا مینور مواجه شود.

پاتوفیزیولوژی لابیاپلاستی

جامعه پزشکی سیستم طبقه بندی ویژه ای برای هایپرتروفی لابیا تعریف نکرده است. جراحان در گذشته هایپرتروفی لابیا مینور را بیش از 3 تا 5 سانتی متر تعریف می کردند. در سال 1983 هایپرتروفی 5 سانتی متر تعریف می شد، در حال حاضر لابیا مینور بزرگ تر از 3 تا 4 سانتی متر به عنوان هایپرتروفیک در نظر گرفته می شود.

در سال 2010 سیستم طبقه بندی جدیدی برای اندازه گیری هایپرتروفی لابیا به این ترتیب ایجاد شد:

  • دسته یک: لابیا مینور و لابیا ماژور برابر
  • دسته دو: لابیا مینور نسبت به لابیا ماژور جلوتر قرار گرفته
  • دسته سه: هایپرتروفی که clitoral hood را در بر می گیرد
  • دسته چهار: هایپرتروفی لابیا مینور که به سمت پرینئوم گسترش می یابد

این سیستم درجه بندی زیر توسط Davison and West ارائه شده و به منظور اندازه گیری هایپرتروفی لابیا مینور در شرایط بالینی به کار می رود:

  • None: اندازه لابیا مینور از لابیا ماژور بیشتر نشده است
  • خفیف تا متوسط: لابیا مینور 1 تا 4 سانتی متر فراتر از لابیا ماژور رفته است
  • شدید: لابیا مینور بیش از 4 سانتی متر از لابیا ماژور فراتر رفته است

دلایل متعددی وجود دارد که سبب می شود یک خانم بخواهد جراحی های زیبایی واژن انجام دهد، از جمله این دلایل می توان به نگرانی های عملکردی و نگرانی های مربوط به زیبایی واژن اشاره کرد. هایپرتروفی شدید لابیا مینور می تواند به هنگام پوشیدن لباس زیر، راندن دوچرخه یا داشتن نزدیکی جنسی سبب درد شود. بیماران در مورد نگرانی های ظاهری که در مواجه با شریک جنسی خود پیدا می کنند و هم چنین نگرانی هایی که در حین پوشیدن لباس های تنگ دارند گزارش هایی داده اند.

گزارش های اخیر نشان می دهد برداشتن موهای ناحیه تناسلی تمرکز بر لابیا را افزایش می دهد و آن را بیشتر در معرض توجه قرار می دهد. علاوه بر این تصاویر مربوط به ناحیه تناسلی خانم ها در فضای رسانه ای، اینترنت، ویدوئوها و عکس ها افزایش یافته است. در حقیقت 78 درصد بیماران کاهش لابیا را از رسانه ها می آموزند.

جراحی لابیاپلاستی تا زمانی که بیمار به بلوغ جنسی نرسیده است نباید انجام شود. برخی پزشکان انجام جراحی برای بیماران بالا 15 سال را حمایت می کنند. برخی متخصصین انجام جراحی را تا 18 سالگی به تعویق می اندازند. جراحی واژن در مورد خانم های باردار باید به تعویق بیفتد. برای راحتی بیمار جراحی بهتر است در دوران هایی انجام شود که بیمار دچار قاعدگی نباشد.

اندیکاسیون لابیاپلاستی

بیمارانی که نگرانی هایی ظاهری و عملکردی را در مورد هایپرتروفی لابیا مطرح می کنند می توانند کاندیدایی برای انجام جراحی زیبایی واژن باشند. افرادی که درد یا نارسایی جنسی را به عنوان دلیلی برای انجام جراحی زیبایی واژن مطرح می کنند باید قبل از عمل زیبایی واژن تحت ارزیابی های بیشتری قرار بگیرند، برای مثال ارزیابی های روانی قبل از انجام جراحی های زیبایی واژن ضروری خواهد بود. درد در حین ورزش کردن و یا ترومای تکرار شونده می تواند دلیلی برای انجام جراحی لابیاپلاستی باشد. سیستم های درجه بندی که در قسمت پاتوفیزیولوژی به آن اشاره شد باید به عنوان یک راهنما مورد توجه باشد اما اندیکاسیون قطعی برای جراحی لابیاپلاستی نیست.

کنترا اندیکاسیون لابیاپلاستی

موارد کنترا اندیکاسیون قطعی لابیاپلاستی

هیچ کنترا اندیکاسیون قطعی برای انجام جراحی لابیاپلاستی وجود ندارد. هر بیماری که از وضعیت سلامت خوبی برخوردار باشد و علائمی داشته باشد یا نگرانی هایی در مورد ظاهر ناحیه تناسلی خود داشته باشد می تواند تحت ارزیابی مناسب قرار بگیرد. اگر جراح تشخیص دهد که انجام جراحی لابیاپلاستی می تواند علائم را تخفیف دهد و یا ظاهر را بهبود بخشد در آن صورت انجام جراحی لابیاپلاستی منطقی خواهد بود.

مهم است که انجام جراحی زیبایی واژن که به اختیار خانم ها انجام می شود را از اعمالی مانند ختنه خانم ها مجزا کنیم. ختنه خانم ها در برخی فرهنگ ها انجام می شود و طی آن خانم های جوان جراحی را در ناحیه vulva انجام می دهند بدون آن که خودشان میلی به انجام آن داشته باشند. این که یک فرد با انجام لابیاپلاستی موافق باشد یا مخالف اهمیت بسیار زیادی دارد. این جراحی هرگز بدون رضایت خود فرد انجام نخواهد شد و هیچکس غیر از خود فرد نمی تواند در مورد انجام آن رضایت داشته باشد.

کنترا اندیکاسیون های نسبی:

برخی کنترا اندیکاسیون های نسبی برای انجام لابیاپلاستی وجود دارد. بیمارانی که به بیماری های ژنیکولوژیک مبتلا هستند انتخاب خوبی برای انجام لابیاپلاستی نمی باشند. بیمارانی که سیگار می کشند با خطر روند بهبود ضعیف مواجه اند و این نکته مخصوصا در از بین رفتن زخم ها بعد از لابیاپلاستی بسیار اهمیت دارد. اختلالاتی در کلاژن نیز می تواند خطر پارگی زخم ها را افزایش دهد. نکته مهم دیگر این که قبل از انجام جراحی لابیاپلاستی بیمار باید انتظارات منطقی و واقع بینانه ای را داشته باشد. از این رو باید قبل از انجام جراحی به طور صحیح توسط متخصص جراحی های ناحیه تناسلی زنان مشاوره شود.

جهت مشاهده عکس های عمل لابیاپلاستی و عمل لابیا بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

عکس های عمل لابیاپلاستی


برگرفته از: وبسایت http://www.medscape.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه