لیست داروهای ناباروری اعم از کلومیفن و ترکیبات پروژسترونی از موضوعات مورد بحث در این مقاله می باشد. قبل از آغاز درمان آشنایی با لیست داروهای ناباروری کمک می کند تا بیماران در مورد پروتوکل درمانی خود اطلاعات مناسب تری داشته باشند. 

دروانا: 

لیست داروهای ناباروری

لیست داروهای ناباروری عبارت است از:

  در درمان اولیه ناباروری اگر مشخص شود فرد تخمک گذاری منظمی ندارد در آن صورت استفاده از کلومیفن که در لیست داروهای ناباروری قرار دارد، مورد توجه قرار خواهد گرفت. در خانم ها داروی کلومیفن برای تحریک تخمک گذاری استفاده می شود تا تخمک گذاری نامنظم را برطرف سازد، به این ترتیب احتمال تولید تخمک افزایش می یابد. کلومیفن به صورت قرص های 50 میلی گرمی در بازار دارویی وجود دارد. به طور معمول استفاده از کلومیفن در روز 3، 4 یا 5 چرخه آغاز می شود و تا 5 روز بعد از آن ادامه می یابد. تخمک گذاری به طور معمول در روز 13 تا 18 چرخه انجام می شود. اگر تخمک گذاری روی ندهد دوز بیشتری از کلومیفن (200 میلی گرم در روز) مورد استفاده قرار می گیرد. انجمن درمان ناباروری آمریکا استفاده از کلومیفن را به مدت 3 تا 6 چرخه توصیه می کند.

  • لیست داروهای ناباروری: داروهای LH و FSH

هورمون FSH به طور طبیعی در مغز تولید می شود و هدف آن تحریک تخمدان ها برای تولید فولیکول و آزادسازی تخمک می باشد. فرم های سنتتیک این هورمون که در لیست داروهای ناباروری قرار دارد نیز عملکرد مشابهی دارد. همه نام های تجاری این هورمون به فرم تزریقی وجود دارند. روند تعیین دوز مناسب این داروها از طریق انجام آزمایش خون با هدف اندازه گیری استروژن-استرادیول و سونوگرافی انجام می شود. در مورد هورمونLH  این فرضیه وجود دارد که این هورمون در توانایی فولیکول در تولید هورمون استروژن موثر می باشد.

  • لیست داروهای ناباروری: HCG

HCG یا گنادوتروپین جفتی انسان ترکیب دیگری است که در لیست داروهای ناباروری نقش دارد. این دارو می تواند افزایش مقدار LH را القا کند که در چرخه های طبیعی قاعدگی روی می دهد. تک دوز این دارو نسخه می شود تا رشد تخمک نهایی شود. فراهمی زیستی HCG مشابه با LH می باشد. این هورمون باعث پارگی فولیکول شده همانطور که در چرخه قاعدگی طبیعی پارگی فولیکول به دنبال افزایش LH اتفاق می افتد.

  • لیست داروهای ناباروری: آگونیست و آنتاگونیست های GnRH

به طور طبیعی GnRH توسط هیپوتالاموس در مغز تولید می شود و در تعامل با هیپوفیز منجر به تولید FSH و LH می شود. آگونیست های این دسته دارویی که در لیست داروهای ناباروری قرار دارد ترکیبات سنتتیکی می باشند که سبب آزادسازی این دو هورمون می شود. آنتاگونیست های GnRH نیز در چرخه های آی وی اف به منظور کنترل تحریک تخمدان استفاده می شود. این داروها به صورت تزریق زیر جلدی در بازار وجود دارند و می توانند در ترکیب با داروهای محرک تخمدان استفاده شوند.

این مورد از ترکیبات که در لیست داروهای ناباروری قرار دارند فراورده های پروژسترونی می باشند. تولید پروژسترون عمدتا از جسم زرد انجام می شود و برای حفظ بارداری نقش مهمی دارد. اغلب متخصصین ناباروری پروژسترون را مدت کوتاهی بعد از تخمک کشی نسخه می کند تا رحم برای دریافت رویان آماده گردد. 

دکتر فریبا خواجه رحیمی

دکتر فریبا خواجه رحیمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فریبا خواجه رحیمی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو انجمن زنان و زایمان شیراز و ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فریبا خواجه رحیمی
برگرفته از: وبسایت https://resolve.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه