ویروس اچ پی وی عامل زگیل تناسلی است. احتمال عود زگیل تناسلی وجود دارد. انتخاب درمان زگیل تناسلی به نوع و شکل ظاهری زگیل تناسلی بستگی دارد اما گزینه ای برای درمان قطعی زگیل تناسلی در دست نیست. 

دروانا: 

زگیل تناسلی از جمله بیماری های مقاربتی شایع می باشد که از طریق نزدیکی جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می گردد. عامل زگیل تناسلی نوعی ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی می باشد. انواع مختلفی از ویروس اچ پی وی وجود دارد. ویروس اچ پی وی می تواند در پوست باقی بماند، به این ترتیب احتمال عود زگیل تناسلی وجود خواهد داشت. بدون درمان ممکن است زگیل ها برطرف شوند اما این فرایند چندین ماه به طول خواهد انجامید.

به خاطر داشته باشید این مشکل سرطان نیست اما برخی از انواع ویروس اچ پی وی با احتمال بروز برخی سرطان ها از جمله سرطان دهانه رحم، ولوو، مقعد و سرطان دهان ارتباط دارد. عفونت اچ پی وی الزاما منجر به بروز سرطان نمی شود اما به خانم ها توصیه می شود تا به طور مرتب تست پاپ اسمیر را انجام دهند تا با استفاده از این تست برخی تغییرات سرطانی به طور زود هنگام مشخص گردد.

در موارد زیر مراجعه به متخصص زنان را فراموش نکنید:

  • وجود توده های بی درد در اطراف واژن یا مقعد
  • خارش و خونریزی از نواحی تناسلی یا مقعد
  • ابتلا به زگیل در همسر یا شریک جنسی

اگر به یک یا بیش از یک مورد از موارد مذکور دچار هستید باید فورا به متخصص زنان مراجعه کنید زیرا اگر درمان زگیل تناسلی به موقع انجام شود در آن صورت از انتقال عفونت به دیگران اجتناب می گردد.

برای تشخیص زگیل تناسلی در زنان متخصص بیماری های زنان به مواردی پیرامون شکل ظاهری زگیل تناسلی توجه خواهد کرد:

  • در مورد علائم همسر یا شریک جنسی نیز از شما سوالاتی پرسیده خواهد شد
  • شکل ظاهری زگیل تناسلی و نواحی اطراف واژن و مقعد معاینه خواهد شد
  • احتمالا داخل واژن و مقعد مورد معاینه قرار می گیرد

امکان تشخیص اینکه چه کسی سبب انتقال زگیل تناسلی در شما شده است و انتقال در چه زمانی روی داده است چندان ممکن نیست.

درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی به داروهایی نیاز دارد که تنها با نسخه پزشک متخصص قابل تهیه می باشد. نوع درمان زگیل تناسلی به نوع و شکل ظاهری زگیل تناسلی بستگی دارد:

  • کرم برای زگیل تناسلی: استفاده از کرم برای زگیل تناسلی به مدت چند بار در هفته و در طول چند هفته ادامه خواهد داشت. در برخی موارد برای استفاده از کرم باید به نزد پزشک یا پرستار مراجعه کنید زیرا برخی از این ترکیبات سبب بروز تحریک، سوزش و بی حسی می گردد.
  • جراحی: پزشک متخصص با استفاده از لیزر یا سوزاندن اقدام به درمان زگیل تناسلی خواهد کرد که البته ممکن است درد، تحریک و اسکار را به همراه داشته باشد.
  • فریز کردن: ممکن است بافت زگیل فریز گردد تا از بین رود. معمولا دوره درمانی فریز کردن برای رفع زگیل چهار هفته، هفته ای یک بار می باشد.

درمان زگیل تناسلی ممکن است هفته ها تا ماهها به طول انجامد. همچنین احتمال عود زگیل تناسلی نیز وجود دارد. در برخی افراد نیز درمان چندان موثر واقع نمی شود. درمان قطعی زگیل تناسلی در دست نیست اما ممکن است در طول زمان بدن از وجود ویروس زگیل تناسلی پاکسازی شود.

اگر تشخیص زگیل تناسلی در شما تایید شده است توجه به نکات زیر می تواند موثر واقع شود:

  • وقوع زگیل تناسلی در بارداری را به پزشک اطلاع دهید، حتی اگر با وجود ابتلا به زگیل قصد بارداری دارید پزشک خود را مطلع سازید.
  • در طول فرایند درمان از صابون های معطر و ترکیبات مشابه استفاده نکنید زیرا احتمال تحریک پوست وجود خواهد داشت.
  • اگر از کرم برای زگیل تناسلی استفاده می کنید از پزشک خود بپرسید آیا با وجود کرم احتمال آسیب دیدن کاندوم وجود دارد.
  • عدم استفاده از سیگار شما را در یافتن نتایج درمانی مطلوب یاری خواهد کرد.
  • بهتر است تا رفع زگیل تناسلی از داشتن نزدیکی اجتناب کنید یا حتما از کاندوم استفاده نمایید.

انتقال زگیل تناسلی

انتقال عامل زگیل تناسلی وابسته به وجود زگیل های قابل مشاهده نمی باشد. خیلی از افراد مبتلا به ویروس قادر به انتقال زگیل تناسلی می باشند حال آنکه این افراد خود علائم بالینی را نشان نداده اند. ممکن است از زمان انتقال عامل زگیل تناسلی تا بروز آن یک سال زمان نیاز باشد. اگر به زگیل دچار شده اید شریک جنسی شما باید فورا تحت معاینه قرار گیرد. راههای انتقال زگیل تناسلی عبارت است از:

  • تماس پوست به پوست از جمله در حین نزدیکی واژینال و مقعدی
  • احتمال انتقال زگیل تناسلی از طریق نزدیکی دهانی وجود دارد اما این احتمال اندک است
  • امکان انتقال زگیل تناسلی از مادر به جنین در حین تولد نیز وجود دارد اما این احتمال اندک می باشد.

اعمالی مانند بوسیدن، استفاده از حوله، قاشق، چنگال و یا لیوان مشترک امکان انتقال زگیل تناسلی را به دنبال ندارد. برای جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی  هر زمان قبل از داشتن نزدیکی از کاندوم استفاده کنید. به خاطر داشته باشید اگر ویروس در پوست شما وجود داشته باشد هنوز هم با وجود کاندوم احتمال انتقال وجود دارد. همچنین به خاطر داشته باشید در طول دوره درمان زگیل تناسلی از داشتن نزدیکی اجتناب کنید.

زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری مشکلاتی را به همراه دارد. بزرگ شدن زگیل ها ممکن است ادرار کرن را دشوار سازد. زگیل های واژینال ممکن است توانایی بافت واژن در کشیدگی حین زایمان را کاهش دهند. وجود زگیل های بزرگ در ولوو یا واژن ممکن است حین زایمان احتمال بروز خونریزی را به دنبال داشته باشد. به ندرت نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به زگیل تناسلی ممکن است در گلو دچار زگیل شود. در این شرایط برای اطمینان از عدم انسداد مجاری هوایی نوزاد نیاز به انجام جراحی وجود دارد. 

دکتر نغمه برهانی نائینی

دکتر نغمه برهانی نائینی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر نغمه برهانی نائینی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو انجمن زنان و زایمان و مامایی می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر نغمه برهانی نائینی

برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه