برداشت موهای زائد با لیزر یکی از رایج ترین روش های زیبایی پوست محسوب می شود. در روش برداشت موهای زائد با لیزر، پرتوهای بسیار متمرکز لیزر بر فولیکول های مو تابانده می شوند. پرتوهای لیزری برای برداشت موهای زائد صورت، ساق پا، بازو، زیر بغل و ناحیه تناسلی و سایر قسمت های بدن به کار گرفته می شوند.

دروانا:

 برداشتن موهای زائد

اگر شما با تراشیدن، کندن و یا وکس کردن موهای زائد احساس خوبی ندارید، برداشتن موهای زائد با لیزر انتخاب مناسبی برای حذف موهای زائد بدن خواهد بود.

برداشت موهای زائد با لیزر یکی از رایج ترین روش های زیبایی پوست محسوب می شود. در روش برداشت موهای زائد با لیزر، پرتوهای بسیار متمرکز لیزر بر فولیکول های مو تابانده می شوند. رنگدانه های موجود در فولیکول موها پرتو را جذب می کنند و بدین ترتیب لیزر می تواند ریشه موها را تخریب کند.

مزایای برداشت موهای زائد با لیزر

پرتوهای لیزری برای برداشتن موهای زائد صورت، ساق پا، بازو، زیر بغل و ناحیه تناسلی و سایر قسمت های بدن به کار گرفته می شوند.

مزایای برداشتن موهای زائد با لیزر عبارتند از:

  • دقت: در برداشتن موهای زائد با لیزر، پرتوها به طور انتخابی موهای ضخیم و تیره را مورد هدف قرار داده و به پوست نواحی اطراف آسیب نمی رسانند.
  • سرعت: در برداشتن موهای زائد با لیزر، هر پالس از لیزر در کسری از ثانیه منتشر می شود و تعداد زیادی از موها را به طور هم زمان از بین می برد. پرتو لیزری می تواند به طور تقریبی در یک چهارم ثانیه بر روی موهای زائد یک ناحیه اثر گذار باشد. برداشت موهای زائد با لیزر در نواحی کوچک مانند بالای لب در کمتر از یک دقیقه انجام می شود و نواحی وسیع تر مانند پشت و ساق پاها ممکن است به یک ساعت زمان نیاز داشته باشد.
  • قابل پیش بینی بودن: بیشتر افراد بعد از به طور میانگین سه تا هفت جلسه برداشت موهای زائد با لیزر، به طور دائمی موهای زائد خود را از دست می دهد.

آمادگی برای برداشت موهای زائد با لیزر

برداشتن موهای زائد با لیزر بیشتر از طریق تخریب موهای زائد عمل می کند. روش برداشت موهای زائد با لیزر یک روش پزشکی است که انجام آن به آموزش نیاز داشته و امکان بروز برخی خطرات وجود دارد. قبل از انجام برداشتن موهای زائد با لیزر، در انتخاب پزشک یا تکنسینی که می خواهد این کار را انجام دهد، دقت لازم را داشته باشید.

اگر شما قصد دارید برداشت موهای زائد با لیزر را انجام دهید، باید برای شش هفته قبل از انجام این روش از وکس کردن، الکترولیز و کندن موهای زائد بپرهیزید. این بدین علت است که پرتوها در برداشتن موهای زائد با لیزر ریشه موها را مورد هدف قرار می دهند که ممکن است در کندن یا وکس کردن موها به طور موقت از بین بروند.  

شما همچنین باید از قرارگیری در معرض نور خورشید برای شش هفته قبل و بعد از برداشتن موهای زائد با لیزر خودداری کنید. قرارگیری در معرض نورخورشید اثرگذاری برداشت موهای زائد با لیزر را کاهش داده و احتمال بروز عوارض بعد از برداشت موهای زائد با لیزر را بالا می برد.

روش برداشت موهای زائد با لیزر

قبل از انجام برداشت موهای زائد با لیزر، موهایی که قرار است در معرض پرتوهای لیزری قرار گیرند تا چند میلی متر بالای سطح پوست تراشیده می شوند. دستگاه لیزر بر اساس رنگ، ضخامت و موقعیت موهای زائد شما و همچنین رنگ پوست تنظیم می شود.

بسته به نوع لیزر و منبع نوری که مورد استفاده قرار می گیرد، شما و پزشک باید از ابزار مناسبی برای محافظت از چشم ها استفاده کنید. شما همچنین می توانید لایه های خارجی پوست خود را به کمک یک ژل خنک کننده و یا سایر وسایل خنک کننده بپوشانید. این کار به نفوذ بیشتر پرتوهای لیزری به داخل پوست کمک می کند.

حال پزشک به منظور برداشت موهای زائد، پروتوهای لیزری را به ناحیه مورد نظر می تاباند و به منظور اطمینان از تنظیمات مناسب دستگاه و بررسی عوارض جانبی احتمالی، آن ناحیه را برای چند دقیقه معاینه می کند.

زمانی که برداشت موهای زائد با لیزر به اتمام می رسد، شما می توانید از کیسه های یخ، کرم ها یا لوسیون های ضد التهاب یا آب سرد برای بهبود ناراحتی ناشی از برداشتن موهای زائد با لیزر استفاده کنید. در بیشتر موارد جلسه بعدی برای برداشت موهای زائد با لیزر شش هفته بعد مقرر می شود. شما روش برداشت موهای زائد با لیزر را تا زمانی که رشد موها متوقف گردد، ادامه می دهید.

عوارض برداشتن موهای زائد با لیزر و دوره ریکاوری آن

در یک یا دو روز بعد از برداشت موهای زائد با لیزر، ناحیه ای از پوست که در معرض پرتوهای لیزری قرار گرفته است حالتی مشابه آن چه در آفتاب سوختگی اتفاق می افتد، به خود می گیرد. کمپرس سرد و استفاده از مرطوب کننده ها می تواند در رفع این حالت بعد از برداشت موهای زائد با لیزر کمک کننده باشد. اگر شما برداشتن موهای زائد صورت را انجام داده اید، در صورت عدم بروز تاول های پوستی در روز بعد از برداشت موهای زائد با لیزر می توانید از مواد آرایشی استفاده کنید.

در طول ماه بعدی، موهایی که تحت پرتوهای لیزری قرار گرفته اند شروع به ریزش می کنند. استفاده از ضد آفتاب در ماه بعد از برداشت موهای زائد با لیزر در پیشگیری از تغییرات موقتی در رنگ پوست کمک کننده خواهد بود.

بروز تاول بعد از برداشتن موهای زائد با لیزر بسیار نادر است اما در بیشتر موارد در افرادی با پوست تیره تر ظاهر می شود. سایر عوارض برداشتن موهای زائد با لیزر شامل قرمزی، تورم و بر جای ماندن اسکار هاست. بروز اسکار یا تغییراتی دائمی در رنگ پوست بسیار نادر است.

 

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه