این مطلب با هدف افزایش آگاهی مطالعه کنندگان پیرامون اینکه لایه برداری پوست با لیزر چگونه انجام می شود تهیه شده است.

دروانا:

لایه برداری پوست با لیزر چیست؟

لایه برداری پوست با لیزر یا Laser resurfacing روشی است که در آن از لیزر برای بهبود ظاهر پوست صورت و جوانسازی پوست استفاده می شود و برخی نواقص جزئی پوست صورت بهبود می یابد. لایه برداری پوست با لیزر می تواند به دو صورت انجام شود:

  • لیزر تخریبی (زخم کننده یا ablative) که لایه های نازکی از پوست را بر می دارد.
  • لیزر غیر تخریبی (غیر زخم کننده یا non-ablative) که فقط رشد کلاژن را تحریک کرده و پوست را سفت می کند.

اگر چه لایه برداری پوست با لیزر از نوع غیر زخم کننده کم تهاجمی می باشد و به مدت زمان احیای کمتری نیاز دارد اما اثر بخشی آن در مقایسه با لیزر زخم کننده کمتر است. لایه برداری پوست با لیزر می تواند خطوط ریز و چین و چروک جزئی پوست صورت را کاهش دهد. در صورتی که اسکار یا آثار ناشی از آفتاب سوختگی وجود داشته باشد، لایه برداری پوست با لیزر می تواند رنگ پوست را روشن تر کند و آن را بهبود بخشد. هرچند که برای انجام لایه برداری پوست صورت با لیزر محدودیت هایی نیز وجود دارد. آشنایی با تکنیک های مخصوص، خطرات و نتایج احتمالی می تواند به تصمیم گیری مناسب شما کمک کند.

قبل از انجام لایه برداری به کمک لیزر، پزشک سابقه پزشکی بیمار را بررسی می کند، معاینه فیزیکی انجام می دهد و پیرامون انتظارات فرد با او صحبت می کند. بیمارانی که سابقه عفونت های هرپس دارند باید قبل و بعد از درمان با لیزر دارو ضد ویروس دریافت کنند تا از بروز عفونت ویروسی پیشگیری شود. همچنین آنتی بیوتیک خوراکی به منظور پیشگیری از عفونت باکتریایی در روش لایه برداری با لیزر تجویز می گردد. در حدود یک هفته قبل از لایه برداری لیزری، از بیماران خواسته می شود که داروی موضعی از دسته رتینوئیدها را بر روی پوست خود بمالند. همچنین آن ها باید از قرارگیری بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری نمایند. افرادی که جوش فعال داشته و یا پوست آن ها بسیار تیره است اغلب کاندیدای مناسبی برای لایه برداری پوست به کمک لیزر نیستند. در این روش برای لایه برداری، دارویی به منظور راحتی بیشتر بیمار و کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرد. بی حس کننده های موضعی برای بی حس کردن نواحی کوچکی که تحت لایه برداری با لیزر قرار می گیرند به کار می روند. برای نواحی وسیع تر، ممکن است از داروهای آرام بخش استفاده شود.

لایه برداری پوست با لیزر به چه منظور انجام می شود؟

لایه برداری پوست با لیزر به منظور درمان موارد زیر انجام می شود:

  • چین و چروک
  • لکه های ناشی از سن
  • پوست و یا بافتی ناهموار
  • آسیب ناشی از نور خورشید یا آفتاب سوختگی
  • اسکار ناشی از آکنه و یا آبله مرغان و یا سایر آسیب ها

خطرات لایه برداری پوست با لیزر چیست؟

لیزر زخم کننده می تواند عوارض جانبی متعددی در پی داشته باشد. بخشی از عوارض جانبی لایه برداری پوست با لیزر عبارت است از:

  • خارش، تورم و قرمزی: بعد از زخم شدن پوست ناشی از لیزر، پوست تحت درمان دچار خارش، ورم و قرمزی می شود. خارش و ورم چندان به طول نمی انجامد اما قرمزی می تواند شدید باشد و تا چند ماه به طول انجامد. درجه قرمزی پوست به عمق لایه برداری انجام شده بستگی دارد. برخی شرایط پوستی که قبلا وجود داشته مانند روزاسه و درماتیت تماسی می تواند این قرمزی را تشدید کند.
  • آکنه: استفاده از کرم ها و بانداژ های ضخیم روی پوست صورت بعد از درمان می تواند آکنه را تشدید کرده و یا سبب ایجاد موقت میلیا روی پوست تحت درمان شود.
  • عفونت: لایه برداری پوست با لیزر زخم کننده می تواند منجر به عفونت قارچی، باکتریایی و یا ویروسی شود. شایع ترین عفونت بروز ناگهانی ویروس هرپس می باشد. این ویروس سبب بروز زخم می شود. در اغلب موارد ویروس هرپس از قبل وجود دارد اما در پوست نهفته است.
  • تغییر در رنگ پوست: لایه برداری پوست با لیزر زخم کننده می تواند پوست تحت درمان را تیره تر از حد نرمال نماید (هایپرپیگمنتاسیون) یا در برخی موارد پوست تحت درمان روشن تر می شود (هایپوپیگمنتاسیون). هایپرپیگمنتاسیون در افرادی با پوست های تیره تر شایع می باشد. علائم اولیه هایپرپیگمنتاسیون و هایپوپیگمنتاسیون در هفته های بعد از درمان ایجاد می شود و ممکن است بدون درمان از بین برود. استفاده از رتینوئیک اسید موضعی یا گلایکولیک اسید می تواند به درمان هایپرپیگمنتاسیون کمک کند. اما هایپوپیگمنتاسیون به سختی درمان می شود.
  • اسکار: لایه برداری پوست با لیزر زخم کننده ریسک اندکی به لحاظ ایجاد اسکارهای دائمی به همراه دارد.
  • برگشتگی پلک پایین: لایه برداری پوست با لیزر نزدیک پلک پایین به ندرت می تواند منجر به برگشتگی پلک شود. برای اصلاح این مشکل به انجام جراحی نیاز خواهد بود.

لایه برداری پوست با لیزر غیر زخم کننده نیز می تواند عوارض جانبی را به دنبال داشته باشد. از جمله عوارض جانبی لایه برداری پوست با لیزر غیر زخم کننده، عبارت است از:

  • عفونت: لایه برداری پوست با لیزر غیر زخم کننده می تواند سبب بروز ناگهانی ویروس هرپس شود.
  • تغییر در رنگ پوست: اگر شما پوست تیره ای داشته باشید در این صورت لیزر غیر زخم کننده می تواند سبب تیره تر شدن موقتی پوست شما شود (هایپرپیگمنتاسیون).
  • تورم خفیف و قرمزی: تورم و قرمزی عموما چند ساعت تا چند روز به طول می انجامد.
  • تاول و اسکار: لایه برداری پوست با لیزر غیر زخم کننده به ندرت می تواند سبب ایجاد تاول و اسکار شود.

لایه برداری پوست با لیزر برای همه افراد مناسب نیست. پزشک در برخی موارد ممکن است نسبت به انجام لیزر درمانی محتاط باشد:

  • وجود آکنه فعال
  • مصرف داروی ایزوترتینوئین در طول سال گذشته
  • داشتن دیابت، بیماری خود ایمنی و یا بیماری بافت همبند یا ضعف در سیستم ایمنی
  • داشتن سابقه رادیوتراپی در ناحیه صورت
  • داشتن سابقه نواحی برآمده ناشی از رشد بیش از حد بافت های اسکار (کلوئید)
  • بارداری یا شیردهی
  • داشتن توقع غیر واقع بینانه

نتایج لایه برداری پوست با لیزر:

نواحی تحت درمان معمولا برای بهبودی سریع تر بعد از لایه برداری لیزری پانسمان می شوند. بیماران باید روزانه از پماد استفاده کرده و پانسمان این نواحی را تعویض کنند. بعد از انجام لیزر درمانی برای جوانسازی پوست و لایه برداری پوست با لیزر زخم کننده، پوست ممکن است به مدت چند ماه قرمز و یا صورتی رنگ باشد. به هر حال، وقتی بهبود پوست آغاز می شود شما متوجه تفاوت عمده کیفیت پوست خود خواهید شد. این تاثیر تا چند سال می تواند به طول انجامد. نتایج بعد از لایه برداری پوست با لیزر غیر زخم کننده تدریجی و پیشرونده است و شاهد نتایج چشمگیر و یا فوری نخواهیم بود. با این روش بافت پوست تا حدی بهبود می یابد.

بعد از لایه برداری پوست با لیزر به مدت یک سال باید نکاتی را رعایت کرد: بدون استفاده از محافظ در برابر نور خورشید قرار نگیرید تا از پیگمنتاسیون نامنظم پیشگیری شود. به خاطر داشته باشید که نتایج ممکن است دائمی نباشد زیرا مادامی که سن فرد افزایش می یابد خطوط پوست صورت نیز افزایش می یابد. آسیب ناشی از نور خورشید می تواند نتایج به دست آمده از لیزر درمانی برای جوانسازی پوست را معکوس کند.

دکتر محمدرضا سبحان

دکتر محمدرضا سبحان

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر محمدرضا سبحان متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در همدان، دکتر محمدرضا سبحان عضو انجمن متخصصین پوست ایران و مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی همدان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمدرضا سبحان
برگرفته از: وبسایت http://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه