مقاله پیش رو توسط دکتر ژیلا غفوریان ابدی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در راستای افزایش آگاهی و ارتقا سطح سلامت و بهداشت بانوان تهیه گردیده و در آن دیس منوره یا درد های زمان قاعدگی علل و درمان آن بررسی شده است.
سندرم پیش از قاعدگی به مجموعه علایم دوره ای جسمانی و رفتاری گفته می شود که در روزهای قبل از خونریزی قاعدگی پدیدار میشوند و با کار یا شیوه زندگی تداخل میکنند و به دنبال آنها دوره ای عاری از علامت فرا می رسد. برای تایید تشخیص سندرم پیش از قاعدگی، باید حداقل پنج مورد از علایم وجود داشته باشند، در اکثر سیکل های قاعدگی تکرار شوند و علائم سندرم پیش از قاعدگی هرگز درهفته دوم بعد از خونریزی وجود نداشته باشند. شیوه زندگی و راه های درمان سندرم پیش از قاعدگی می توانند در کاهش نشانه ها و علائم سندرم پیش از قاعدگی موثر باشند.
در حدود 60 درصد از زنان با سابقه میگرن حملاتی را همزمان با دوران قاعدگی خود تجربه می کنند که میگرن دوران قاعدگی نام می گیرد. میگرن قاعدگی واقعی، غیر سیکلی و میگرن قبل از قاعدگی انواع این نوع از میگرن هستند. در میگرن قاعدگی دستگاه عصبی مرکزی ممکن است از راه های متعددی تحت تاثیر هورمون های زنانه قرار گیرد. درمان های دارویی برای حملات حاد میگرن قاعدگی شامل ضد دردها، ارگوت ها و تریپتان هاست. مصرف استروژن در اواخر فاز لوتئال به عنوان پیشگیری و درمان سردردهای هورمونی موثر است. استفاده مکمل های حاوی منیزیم باعث کاهش علائم میگرن قاعدگی می شود.
معمولا قرص بروموکریپتین برای جلوگیری از ترشح شیر تجویز می شود و باید در دوران قاعدگی نیز استفاده شود. قرص بروموکریپتین به طور مستقیم روی قاعدگی تاثیری ندارد ولی بطور غیر مستقیم باعث تنظیم قاعدگی نیز خواهد شد.
برای درمان سندرم پیش از قاعدگی روش های درمانی مختلفی وجود دارد، در صورتیکه علائم شدید بیماری وجود نداشته باشد ورزش های هوازی به بیمار توصیه می شود و در صورتیکه علائم در بیمار شدید باشد دارو هایی برای کنترل بیماری تجویز میگردد
پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از دکتر مینا اکرمی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، در رابطه با افسردگی پیش از قاعدگی، خانم دکتر مینا اکرمی در این مطلب به این پرسش که آیا فلوکستین می تواند به افسردگی پیش از قاعدگی کمک کند پاسخ داده اند.
سندرم پیش از قاعدگی چیست؟ به تغییرات فیزیکی و خلقی که طی چند ماه خانم ها د روزهای قبل از قاعدگی تجربه می کنند سندروم پیش از قاعدگی با PMS می گویند. از جمله علائم سندرم پیش از قاعدگی افسردگی، بی خوابی، سردرد، خستگی و تغییر در تمایلات جنسی می باشد.
صفحه1 از2

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه