آکنه یا جوش صورت برای اکثر اشخاص یک مسئله مزمن است که از زمان بلوغ تا اوایل بزرگسالی وجود دارد. اگر بدنبال درمان آکنه شدید صورت و روش درمان مناسب برای از بین بردن دانه های برآمده مقاوم یا کیست های ملتهب صورت می گردید، مقاله پیش رو را دنبال نمایید.

دروانا:

آکنه شدید صورت ممکن است اعتماد به نفس و زندگی اجتماعی شما را تحت تاثیر قرار دهد و از طرفی درمان مناسب آکنه و جوش صورت مانع از ایجاد اسکار آکنه و جای جوش و یا دیگر عوارض ناشی از آن بر پوست می شود. این مسائل بالقوه می توانند دلایل معقولی برای درمان آکنه شدید صورت و درمان جوش باشند.

توجه شود که ظهور ناگهانی آکنه شدید صورت و جوش های شدید در یک فرد بالغ ممکن است علامتی از یک بیماری زمینه ای باشد، مثلا توموری که ترشح هورمونی خاص را موجب می شود. در این موارد نیاز به توجه جدی متخصص وجود دارد.

درمان آکنه شدید صورت

درمان آکنه شدید صورت به کمک کاهش تولید چربی، افزایش سرعت تکثیر سلولی، کنترل عفونت باکتریایی یا ترکیبی از سه مورد انجام می شود. در اکثر موارد احتمالا 6 تا 8 هفته اول درمان نتیجه مطلوبی بدست نمی آید و وضعیت پوست شما به جای اینکه بهتر شود، احتمالا بدتر می شود. متخصص پوست معمولا داروهایی را بصورت موضعی یا خوراکی برای درمان آکنه شدیدصورت تجویز می نماید. درمان های خوراکی آکنه حین بارداری بخصوص در سه ماهه اول بارداری نباید مصرف شود.

درمان آکنه شدید صورت از طریق روش های زیر انجام می شود:

درمان آکنه شدید صورت: درمان های موضعی

لوسیون ها پوست را خشک می کنند، باکتری ها را می کشند و باعث ریزش سلول های مرده پوست می شوند. لوسیون های ملایم که بدون نسخه پزشک تهیه می شوند شامل بنزویل پراکسید، سولفور، رزرسینول یا سالیسیلیک اسید هستند اما این لوسیون ها در درمان آکنه خفیف کاربرد دارند و برای درمان آکنه شدید صورت موثر نمی باشند. برای استفاده از لوسیون های قوی تر برای درمان آکنه شدید صورت باید به متخصص پوست مراجعه شود. رتینوئیک اسید که رتینوئین نیز نامیده می شود یکی از داروهایی است که پزشک برای درمان آکنه شدید تجویز می نماید. ممکن است آنتی بیوتیک های موضعی نیز در کنار این دارو تجویز گردد.

درمان آکنه شدید صورت: آنتی بیوتیک

برای درمان آکنه شدید صورت آنتی بیوتیک های خوراکی مثل تتراسایکلین ممکن است برای کاهش تعداد باکتری ها و کاهش التهاب تجویز شود. نیاز است این آنتی بیوتیک ها را چند ماه و بطور ترکیبی همراه با فراورده های موضعی مصرف کنید.

درمان آکنه شدید صورت: ایزوترتینوئین

برای درمان آکنه شدید صورت آنتی بیوتیک به تنهایی کافی نیست. داروی ایزوترتینوئین (آکوتان) یک داروی موثر و در دسترس برای درمان آکنه شدید صورت یا آکنه کیستیک است. این دارو برای شکل های شدید آکنه مناسب است. آکوتان کاملا موثر است اما افرادی که از این دارو برای درمان آکنه شدید صورت استفاده می کنند باید تحت نظر مستقیم متخصص پوست باشند زیرا عوارض جانبی جدی بدنبال دارد. همچنین اگر آکوتان در حین بارداری مصرف شود احتمال ایجاد نقایص جدی جنینی وجود دارد. آکوتان نباید در زنانی که قصد بارداری دارند مصرف شود.

درمان آکنه شدید صورت: قرص های ضد بارداری خوراکی

نشان داده شده است که قرص های ضد بارداری خوراکی شامل نورژستیمیت، اتینیل استرادیول هستند موجب بهبودی آکنه شدید در زنان می شوند. اما این قرص ها ممکن است عوارضی را بهمراه داشته باشند که باید با تجویز متخصص پوست برای درمان آکنه شدید صورت مصرف گردد.

درمان آکنه شدید صورت: لیزر درمانی و نور درمانی

در لیزر درمانی و نور درمانی دسترسی به لایه های عمقی تر پوست بدون آسیب به سطح پوست امکان پذیر است. درمان آکنه شدید صورت با لیزر، غدد چربی را هدف قرار داده و باعث می شود این غدد چربی کمتری تولید کنند. نور درمانی باکتری هایی را که موجب التهاب آکنه می شوند را هدف قرار می دهد. این روش های درمان آکنه شدید صورت باعث بهبود قوام پوست و کاهش تظاهرات اسکار آکنه می شوند و می تواند درمان موثری باشد.

درمان آکنه شدید صورت: روش های زیبایی

مواد شیمیایی لایه بردار و میکرودرم ابریشن در کنترل آکنه موثر هستند. این روش های زیبایی همچنین برای کاهش چروک های ظریف پوست و اسکار های صورت بکار می رود. اگر از این روش ها بصورت ترکیبی با سایر روش های درمان آکنه شدید صورت استفاده شود، تاثیر مناسبی خواهند داشت. 

دکتر مژده خالدی

دکتر مژده خالدی

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دکتر مژده خالدی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عضو انجمن متخصصین پوست ایران و همچنین عضو آکادمی پوست اروپا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مژده خالدی
برگرفته از: وبسایت کتاب جامع سلامت خانواده مایو کلینیک فصل سی و دوم پوست، مو و ناخن

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه